Med Kunskap & Framtid in i framtiden

På torsdag är det dags igen. Då öppnar ”Kunskap & Framtid” sina portar på Svenska Mässan i Göteborg. Under tre dagar, 11-13 november, har ungdomar och deras föräldrar möjlighet att ta del av alla möjligheter som finns efter gymnasiet.

– Mycket bra och informativt. Allt fanns samlat och det var lätt att ställa frågor och få svar, säger Elisabeth Johansson från Sävedalen som har besökt mässan i två tillfällen tillsammans med sina barn.

Plugga utomlands? Jobba utomlands? En kort yrkesinriktad utbildning eller flera års akademiska studier? Frågorna om vad man ska göra efter gymnasiet är många och på mässan ”Kunskap & Framtid” finns chansen att få svar på dem. Inte minst genom det breda seminarieprogram som erbjuds. Förutom att flera universitet och högskolor presenterar sig, finns det seminarier om allt från studielån och vuxenstudier till hur man studerar eller arbetar utomlands.

Kunskap & Framtid är en av landets viktigaste mötesplatser för studenter, utbildningsanordnare, branschföreträdare och studie- och yrkesvägledare.
Förra årets mässa besöktes av drygt 11 000 personer från hela södra Sverige.
– Målsättningen är att visa upp alla de möjligheter som finns till eftergymnasial utbildning samt kopplingen mellan utbildning och arbetsliv, säger Klas Pettersson, mässansvarig.
Kunskap & Framtid vänder sig till alla från gymnasieåldern och uppåt, inklusive deras föräldrar.

Elisabeth Johansson från Sävedalen är förälder och har besökt mässan två gånger. Först tillsammans med sonen Ludvig, sedan med dottern Matilda.- Jag tror det är viktigt att även vi föräldrar tar del av vilka möjligheter som finns efter gymnasiet, säger Elisabeth Johansson och fortsätter:
– Utbudet var enormt och många av våra stora lärosäten var verkligen på hugget när det gällde att skaffa elever.

”Levande bibliotek” är återigen med på Kunskap & Framtid.
Där är det inte böcker utan människor med olika yrken som lånas ut. Låntagaren får därmed en lite mer personlig bild av hur det är att arbeta inom en viss bransch.
På biblioteket lånar man annars oftast böcker. På Kunskap & Framtid kan besökarna anmäla sig hos bibliotekarien och välja bland ett femtontal yrken istället. Polis, entreprenör, biomedicinsk analytiker, djursjukvårdare, kostymör och ett tiotal andra yrken finns till utlåning.

För mer information kontakta:
Klas Pettersson, Svenska Mässan, telefon 031-708 80 67
www.kunskapframtid.se

Om Kunskap & Framtid:
Kunskap & Framtid är en mässa om utbildning och arbete, som arrangeras årligen.
Målsättningen är att visa upp alla de möjligheter som finns till eftergymnasial utbildning samt kopplingen mellan utbildning och arbetsliv.
Kunskap & Framtid vänder sig till alla från gymnasieåldern och uppåt.
På Kunskap & Framtid får besökarna svar på frågor om jobb, arbetsmarknad, studier, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering.

412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.