Mediedagarna i Göteborg – större än någonsin!

Med en vecka kvar till Meg, 5–6 mars på Svenska Mässan i Göteborg, konstaterar mässansvarig Jessika Wassberg att Sveriges främsta mötesplats för mediefrågor blir större än tidigare år sett till antal aktiviteter.

– Intresset för Meg är större än någonsin och aktiviteter kommer att flöda på ”golvet”. Vi ser att mediefrågor inte enbart är aktuella för dem som jobbar i mediebranschen. Därför blir MegOpen en aktuell mötesplats för alla medieintresserade. Var ska samtalet föras om inte på Meg?

Mediedagarna i Göteborg har tidigare lanserat sitt seminarieprogram (se här) och med bara en vecka kvar expanderar MegOpen som består av nästan 70 utställare, en lounge, en podcast-scen och en öppen scen. MegOpen ger besökaren möjlighet att lyssna på ett urval av Sveriges främsta poddar, hänga med keynote-speakers i Meg Loungen, snacka datasäkerhet med .SE och Interactive Institute i Kryptobaren samt mingla på GP:s #PratBar. På Öppen scen får även besökarna möjlighet att lyssna på Lena Apler, Martin Schibbye, Aron Israelson och Peter Sunde bland andra.

– Poängen med MegOpen är inte enbart att locka fler besökare till Meg för ett kostnadseffektivt pris. Syftet är också att tillsammans med partners och utställare bygga en mer interaktiv mötesplats där samtal om mediefrågor kan föras på ett mer informellt sätt. På så vis blir Meg inte enbart intressant för mediebranschen, utan även andra yrkesgrupper visar intresse för Meg vilket leder till en bättre affär för alla, säger Frida Edman, affärsutvecklare på Bok & Bibliotek.

Öppen scen
Programmet på Öppen scen pågår båda dagarna och omfattar mer än 20 programpunkter. Bland annat kan man höra Pirate Bay-grundaren Peter Sunde ge sin syn på ett öppet internet och yttrandefriheten idag och i framtiden (6 mars 11.00). Den jemenitiska journalisten och bloggaren Afrah Nasser, som nu bor i Sverige, talar om hur sociala medier kan påverka den demokratiska processen (6 mars 11.30). Programmet på Öppen scen avslutas med radions klassiska program Spanarna, där programledaren Ingvar Storm ägnar sig åt en stunds direktsänt framtidsfilosoferande tillsammans med Jessika Gedin, Jonas Hallberg och Gabriella Ahlström (6 mars 15.00).

Lindholmen Science Park
Lindholmen Science Park arrangerar under rubriken ”Meet&Greet” träffar med några av Megs framstående gäster. I Lindholmen Science Parks monter kan Megs besökare träffa den amerikanske journalisten Carl Bernstein, som avslöjade Watergate-affären (5 mars 12.00), Sveriges ärkebiskop Antje Jackelén (6 mars 10.00) och jämställdhetsminister Åsa Regnér (6 mars 14.00).

Lindholmen Science Park håller dessutom i workshops kring medieforskning, demokrati och nya affärsmetoder, bland annat med Oscar Westlund, Stefan Eklund, Cilla Benkö och Jeanette Gustafsdotter (6 mars 13.00).

GP:s #PratBar
Göteborgs-Posten är på plats på Meg Lounge-scenen och sänder sin talkshow #PratBar live. Med fokus på det lokala tar sig panelen, under journalisten Sarah Britz ledning, an frågor om Göteborgs identitetskris, om kranarnas vara eller icke vara och hur Göteborg ska få ett topplag i fotbollsallsvenskan och Champions League. (5 mars 17.30-18.30)

Kryptobaren
Vi lever i en digital tid och som journalist har man lagstadgad skyldighet att skydda sina källor. I Kryptobaren hjälper .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) och Interactive Institute Swedish ICT till och svarar på besökarnas frågor om riskerna med att kommunicera på internet, och hur man ökar sin nätsäkerhet.

Podd-scenen
På Megs podd-scen spelas flera spännande poddar in live inför publik, bland andra Medievärldens och Politisms mediepodd med redaktörerna Margret Atladottir och Lisa Bjurwald, som tar upp aktuella frågor i mediebranschen (6 mars 12.00). Göteborg Film Festivals Jonas Holmberg och Marit Kapla äntrar också scenen och diskuterar film och rapporterar från livet som festivalarbetare i Poddstudio Draken (6 mars 13.00). Tor Rauden Källstigen, mannen bakom podcast-appen Opinion, håller workshop för att visa att alla kan göra podcasts (5 mars 14.00).

Hela programmet och information om Meg finns på www.meg.se
Följ också Meg på Facebook och Twitter.

För frågor, kontakta:
Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef, Bok & Bibliotek,
tel +46 701 61 65 09, bje@meg.se

Meg är den viktigaste mötesplatsen för mediefrågor. Här möts mediebranschens beslutsfattare och aktörer. Förutom ett högkvalitativt program kommer Meg15 att fokusera på att vara en kreativ mötesplats med aktiva diskussioner. Meg15 hålls 5–6 mars 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Initiativtagare är Bok & Bibliotek, MedieAkademin och Tidningsutgivarna.