Mobil Monitorering räddar liv och ökar livskvaliteten

Under devisen Vård där du är - Remote care - introduceras BodyKomTM Series i samband med Läkarstämman i Göteborg 24 - 26 november. Sensorer på eller i kroppen känner av hälsotillståndet och vid en kritisk eller livshotande situation skickas data till närmaste vårdenhet via ett säkert, uppkopplat mobilnät. När larmet går vet man också varifrån det kommer med hjälp av geografisk positionering - GPS. I praktiken innebär det att alla typer av ohälsa som kan registreras med sensorer, också kan hanteras mobilt och skickas till närmaste vårdenhet både för akuta insatser eller övervakning. Den registrerade patientinformationen som skickas krypterad, sparas i patientens journal - ingen annanstans på vägen. Sensorer finns för olika former av hjärtsjukdomar, blodtryck, diabetes, medicinering och andra data om blodets innehåll. BodyKom SeriesTM ansluts till befintliga applikationer för analys på vårdenheter och sjukhus, vilket innebär att vårdpersonal och läkare får tillgång till information i realtid direkt i sin arbetsstation. Från det att händelsen inträffat och hela vägen till dess att patienten är hos dem. Värdet för arbetsmiljön och arbetsmetoderna inom vården kommer att utvärderas de närmaste åren. BodyKom SeriesTM metoden har presenterats för och diskuterats med sjuksköterskor och läkare. Därvid framkom följande: Det viktigaste, nämligen att göra ännu mera rätt med hjälp av bättre beslutsunderlag och realtidsinformation, är den möjlighet man nämner först. Värdet av BodyKom SeriesTM bygger på personliga erfarenheter. Anders Björlin på Kiwok har själv hjärtflimmer och har sett och förstått svårigheterna att ställa rätt diagnos och riskerna med felaktig medicinering. Så här börjar han sin berättelse: "Den 5 juli vid midnatt tvärstannar min bil i rondellen. Det var en undermedveten reaktion som hade satt min fot på bromsen. Jag hade fått en blackout på några sekunder, såna som jag då haft ganska ofta under ett år. Många i 60-årsåldern har yrsel och min läkare berättade om svårigheterna att ställa en diagnos på detta. I mitt fall upptäcktes det att jag hade hjärtstillestånd på 5-6 sekunder och att en av medicinerna bidrog till detta". Med BodyKom SeriesTM ökar också möjligheten att spara inom Sjukvården med hjälp av färre ambulanskörningar, färre sjukhusvistelser och möjligheten att ge vård där du är - dvs på plats. "Hjärtrytmrubbningar uppträder ofta med okaraktäristiska symptom och kan vara svåra att fånga då rubbningen kan uppträda sällan eller under en kort tid. Effektiv diagnos och behandling kan därför erhållas med telemonitorering från patienten till server med analysfunktioner och vidare till behandlande doktor", säger Christer Sylvén, professor och chef för Hjärtkliniken på Karolinska Universitetssjukhuset. BodyKomTM är en infrastruktur med öppna gränssnitt byggd på industriell erfarenhet. Det hela bygger på befintliga komponenter som i någon mån har modifierats till att samverka. Genom ett samarbete mellan inte mindre än 15 företag har Kiwok´s ägare Björn Söderberg och Anders Björlin skapat BodyKom SeriesTM. Vill du veta mer? För ytterligare information kontakta: Björn Söderberg, KIWOK AB; 073 80 50 900