Möbelmässan Göteborg tillbaka på Svenska Mässan i höst

Möbelmässan Göteborg tillbaka på Svenska Mässan i höst

Svenska Mässan blir ny arrangör av Möbelmässan Göteborg. Ett avtal har slutits med branschorganisationen MIBO, Möbel och Interörföretagens Branschorganisation, och mässan äger rum 13–14 september 2022.

– Vi har höga förhoppningar på det nya upplägget och tror det kan lyfta hela mässan, säger George Makdessi, ordförande för MIBO.

Tanken bakom omläggningen av Möbelmässan Göteborg är att skapa en bredare och mer dynamisk mötesplats för den nordiska möbelbranschen.

– Vi ser stora möjligheter att sätta konceptet och utveckla mötesplatsen, säger Farhad Kakavand, sälj- och affärsutvecklingschef på Svenska Mässan.

Möbelmässan Göteborg 2022 blir en renodlad inköpsmässa för återförsäljare i branschen.

– Vi vet att det finns ett väldigt stort intresse för inredning och design. Det känns fantastiskt att få vara med och bygga vidare på Göteborgs egna möbelmässa.

Möbelmässan Göteborg arrangerades första gången på Bananpiren 2018, andra gången på Svenska Mässan 2019, då i extern regi. En planerad mässa året därpå ställdes in till följd av pandemin

– Vi har haft två år av inställda möbelmässor i Sverige, konstaterar George Makdessi på Möbel och Interiörföretagens Branschorganisation, MIBO, samarbetspartner till Möbelmässan Göteborg.

– Aktörerna i branschen upplever nu ett uppdämt behov av att träffas och nätverka. Just därför tror vi att höstens mässa kan locka ovanligt många utställare och besökare.

Möbelmässan samlar ledande leverantörer och han vet att många tagit fram design- och produktnyheter tänkta att lanseras på mässan. Fokus kommer att ligga på plan- och stoppmöbler, belysning, mattor och inredningsdetaljer.

George Makdessi är nöjd över det avtal med Svenska Mässan som nu slutits.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Svenska Mässan, som har stor erfarenhet och är en bra partner till oss, säger han.

– Svenska Mässan är en helhetsarrangör med alla resurser inhouse. De har dessutom decennier av erfarenhet att leverera mässarrangemang med hög kvalitet och precision.

Han framhåller också fördelen av att kringtjänster och service – hotell, restauranger, konferenslokaler, med mera – nu samlas under ett tak.

– Svenska Mässan erbjuder en svårslagen helhetslösning, vilket ger en utvecklingspotential för projektet. Vi tror att det här kan bli fantastiskt bra!

Vill du veta mer?
Kontakta Farhad Kakavand, Director of Exhibition Sales & Growth på Svenska Mässan, tel 031-708 81 44 eller George Makdessi, ordförande MIBO, tel 073-723 13 35. Läs mer på: mobelmassan.com

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.

Farhad Kakavand

Director of Exhibition Sales & Growth 031-708 81 44