MyDOG har kartlagt livet med hund – mamman tar morgonpromenaden och släkten är hundvakt

Det föds ungefär 85 000 hundvalpar i Sverige varje år och hundintresset i landet är stort! De allra flesta som skaffar hund, lever i ett parförhållande eller håller på att bilda familj. Och även om barnen har lovat att gå ut med hunden är det mamman i familjen som får ta de tidiga morgonpromenaderna. Det visar mässan MyDOG i sin kartläggning av drygt 1000 hundägares liv. Imorgon öppnar mässan och över 9000 hundar beräknas finnas på plats under MyDOG i Göteborg.

MyDOG lockar varje år flera tusen hundintresserade och familjer som funderar på att skaffa hund.

– Att skaffa hund är ett stort beslut som man behöver tänka igenom noga. Alla hundar är avlade för olika uppgifter - några för att jaga, andra för att t ex träna lite mer. Vilken ras passar er familj bäst och har ni tiden den kräver? Man bör även välja en hund från en uppfödare som tillhör Svenska Kennelklubben, för ett tryggare hundköp, tipsar Birgitta Bernhed, ordförande i Svenska Kennelklubbens arbetsgrupp för Rashundar.

Att man skulle skaffa hund för att man känner sig ensam är en myt. De allra flesta gör det när de är i ett förhållande. Bland familjer är det vanligast innan barnen fyllt 5 år (44 procent) visar MyDOGs undersökning* bland drygt 1000 hundägare.

1 procent av barnen tar morgonpromenaden
Mamman är den i hushållet som tar störst ansvar för hunden – i alla fall när det gäller vem som går ut med hunden. 42 procent uppger att det är mamman som oftast får ta morgonpromenaden, 22 procent att man delar lika inom familjen, 13 procent att det är pappan och bara en procent uppger att det främst är barnen som går ut med hunden på morgonen.

– Många får löften av barnen att de ska ta hand om promenaderna, men när man väl skaffat hund, visar undersökningen att ett tungt lass faller på mamman, säger Liz-Beth Liljeqvist, ordförande Västra Kennelklubben.

De allra flesta hundraser kräver mycket motion. 45 procent av hundägarna rastar sin hund i mellan 1-2 timmar varje dag, 25 procent i mer än 2 timmar. En dryg tredjedel uppger att det är mer tid än de hade räknat med innan de skaffade hund.

Bara 3 procent ångrar sig
Glädjande är att de allra flesta hundägare aldrig har ångrat att de köpt hund, bara 3 procent uppger att de tankarna har funnits. Bland dem är det framför allt tiden en hund kräver och att man blir uppbunden, som gjort att man ångrat sig.

58 procent lämnar bort hunden till släktingar när de reser bort och 39 procent till vänner. Bara 17 procent nyttjar så kallade hundhotell.

– Innan man skaffar hund är det viktigt att veta om man har släkt eller vänner som kan ställa upp som hundvakt. Undersökningen visar att en tredjedel tycker det är svårt eller ganska svårt att få någon som passar hunden när man reser bort, säger Liz-Beth Liljeqvist.

270 hundraser på MyDOG
En hund kostar att äga. För en medelstor hund får man räkna med uppemot 15 000 kronor/år för bara hundfoder och försäkring. Utöver det kan veterinärkostnader tillkomma. 41 procent av hundägarna i undersökningen uppger att de betalar upp till 2000 kronor för veterinärkostnader varje år. 36 procent mellan 2 000-5 000 kronor. Nästan hälften av alla hundägare lägger dessutom mellan 500 och 2000 kronor på olika hundprylar. Allt färre ger sin hund matrester idag jämfört med för bara några år sedan och hundfodret utgör den största delen i årskostnaden för en hund.

Under mässan MyDOG, som pågår den 3-6 januari på Svenska Mässan i Göteborg, kommer hundexperter att finnas på plats för att berätta hur man på bästa sätt tar hand om sin hund. Dessutom kommer fler än 60 olika hundraser från jordens alla hörn att visas upp i den årliga Rasparaden.

Hela programmet för MyDOG hittar du på mydog.se!

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Svenska Mässan/MyDog tillsammans med Västra Kennelklubben. Totalt har 1031 hundägare svarat på en enkät som skickades ut under december månad 2018.

För frågor om mässan eller undersökningen, kontakta:
Tommy von Brömsen, affärsansvarig MyDOG, Svenska Mässan, telefon: 031-708 80 38 eller tommy.vonbromsen@svenskamassan.se

Liz-Beth Liljeqvist, ordförande Västra Kennelklubben, telefon: 0768-58 28 37 eller qliz@telia.com