Nu är finalisterna i Innovationsrace 2018 klara

Nu är finalisterna i Innovationsrace 2018 klara

POWER CIRCLE SUMMIT DEN 23-24 APRIL MÜNCHENBRYGGERIET, STOCKHOLM

Innovationsrace är ett populärt inslag under Power Circle Summit. Den 24 april presenterar tio start-up företag sina idéer och innovationer och tävlar om topp tre placeringar där förstapriset är 100 000 kr, andrapriset 50 000 kr och tredjepriset 25 000 kr.

Innovationsrace genomförs som en del av den årliga konferensen Power Circle Summit och har varit en succé. I år går konferensen av stapel 23–24 april i Stockholm på Münchenbryggeriet.

Själva konceptet Innovationsrace är ett samarbete mellan Energimyndigheten och InnoEnergy och de tio finalisterna har valts ut av en jury med representanter från båda parterna.

– Vi är glada över att så många sökt och framförallt över den höga kvalitén på ansökningarna. Vårt fokus när vi gjorde urvalet har varit energirelevans, skalbarhet och tillväxt. I år har vi även fokuserat extra på respektive företags affärsmodell, säger Sasan Shaba, affärsutvecklare på Energimyndigheten.

Varje bolag kommer att få möjligheten att genomföra en pitch på 200 sekunder där publiken sedan får rösta på sina favoriter med hjälp av mentometerknappar. De tre start-ups med flest röster går till final där juryn utser ettan, tvåan och trean som får sina priser.

– De första åren i alla start-ups är spännande och fyllda av möjligheter. Entreprenörers strävan att utveckla sina företag präglas av hårt arbete och hantering av diverse risker. Innovationsracet är en stor möjlighet för små bolag att skapa viktiga kontakter, och få en bred exponering gentemot Sveriges energiaktörer. Vilket i sin tur minskar risken för tid till marknad, säger Kenneth Johansson, vd InnoEnergy Scandinavia.

De tio bolag som har valts ut får också möjlighet att exponeras för deltagarna i Power Circle Summit där möjligheter till värdefulla nätverk och kontakter med investerare, industri med mera erbjuds.

Dessa tio start-ups har gått till final:

Altris AB
Bright Energy AB
Epishine AB
Graphmatech
GRØNBID
Modvion AB
Nextseal AB
Prime Design Sweden AB
Unimi Solutions AB
Manetos Labs AB

Power Circle Summit arrangeras av Svenska Mässan i samarbete med Power Circle och Energimyndigheten. För mer information och anmälan till konferensen: www.pcsummit.se