Nu är stommen på plats till den 25 ton tunga glasbron som förbinder Gothia Towers två torn

Imorse mellan 04.00 och 06.00 lyftes stommen på plats mellan de två hotelltornen i Göteborg – ett av de svåraste och mest komplicerade byggmomenten i Gothia Towers historia. En 24 meter lång och 25 ton tung stomme av stål har lyfts på plats och monterats fast på en höjd av 55 meter över marken. Byggkranen som användes vid lyftet är en av Nordens största byggkranar.

Nu när stommen är på plats ska väggar, tak och delar av golvet kläs med glas. Det arbetet tar ett par månader och stommen blir så småningom en glasbro varifrån man, på 55 meters höjd, ser rakt ner till marken när man går mellan tornen.

– Det var riktigt spännande att se den specialbyggda lyftkranen lyfta stommen på plats. Framför allt eftersom det, rent byggtekniskt, är ett oerhört komplicerat moment, men även eftersom glasbron så tydligt markerar vår expansion. Framtiden ser mycket ljus ut, säger Petter Ullberg, vd på Gothia Towers

–  Lyftet och monteringen gick helt enligt plan idag. Bron kommer att vara klar i sin helhet under september, säger Peabs projektchef Patrik Svens.

Det nya Gothia Towers kommer när det står färdigt vid årsskiftet 2014/2015 bestå av tre torn och vara norra Europas största helintegrerade hotell- och mötesplats med unikt cityläge i centrala Göteborg. Det befintliga East Tower byggs just nu på med sex våningar och får totalt 25 våningar. Samtidigt byggs ett helt nytt tredje torn som också förbinds med en glasbro. I juni lyftes alltså den första stommen till glasbron på plats mellan det första och andra tornet. Den andra stommen kommer att lyftas på plats först i slutet av 2014 då stommen till det tredje tornet börjar bli färdigt. Det tredje tornet blir även Göteborgs högsta husbyggnad.

För bildmaterial, vänligen kontakta: jimmy.millblad@gothiatowers.com

För mer information, vänligen kontakta:

Petter Ullberg, vd på Gothia Towers och vice vd på Svenska Mässan

Mobil:0708-80 80 01

E-post: petter.ullberg@gothiatowers.com

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.