Jan-Olof Jacke ny styrelseordförande i Svenska Mässan Stiftelse efter Roger Holtback som lämnar posten.

Ny ordförande för Svenska Mässan Stiftelse

Roger Holtback lämnar som ordförande i Svenska Mässan Stiftelse efter 33 år i styrelsen varav de senaste 21 åren som ordförande. Ny ordförande är Jan-Olof Jacke, vice ordförande i Stiftelsen sedan 2020. Styrelsen valde också Christel Armstrong Darvik till ny vice ordförande, ledamot i styrelsen sedan 2009.

Jan-Olof Jacke är sedan 2018 vd för Svenskt Näringsliv och dessförinnan har han innehaft ledande befattningar i näringslivet bland annat som vd för AstraZeneca Sverige.

- Det är en stor ära att få ta över rollen som styrelseordförande för Svenska Mässan med dess spännande verksamhet och position som ledande internationell mötesplats. Tillsammans med styrelse och ledning vill jag fortsätta driva den aktiva och innovativa utvecklingen vidare säger Jan-Olof Jacke.

Roger Holtback har som aktiv styrelseordförande för Svenska Mässan varit en viktig del i stiftelsens expansiva och framgångsrika utveckling sedan 1990. Hans omfattande nätverk och gedigna bakgrund från såväl industri som finansmarknad, bland annat som vd för Volvo Personvagnar har varit mycket betydelsefullt för stiftelsens arbete genom åren.

- Svenska Mässan är idag en bärande del av den attraktiva destinationsstaden Göteborg och jag är glad att ha fått bidra såväl till vår egen mötesplats utveckling som till stadens starka position. När jag nu lämnar är min största glädje att veta att Svenska Mässan har en välfungerande och ytterst professionell organisation på plats med klara värderingar och gott affärsmannaskap, säger avgående ordförande Roger Holtback.

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting placeswith a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spaand a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meetingplace. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation;The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industryrevenue yearly.