Nyheterna gick hem – ännu en succé för EuroHorse och Gothenburg Horse Show

Nyheterna gick hem – ännu en succé för EuroHorse och Gothenburg Horse Show

Sveriges stora hästfest, EuroHorse och Gothenburg Horse Show, är över för den här gången, och Svenska Mässans andra största mässa och Sveriges största årligen återkommande inomhusevenemang, summerar ett bra mellanår och genrep inför nästa års världscupfinaler.

– Jag har varit med här i 17 år. Första året stod jag ensam i montern och lyckades sälja en enda produkt. Nu säljer vi så mycket som vi orkar! Årets mässa var den bästa någonsin för vår del. Våra keramiska textilier säljs idag över hela världen, men EuroHorse förblir den viktigaste mässan för oss, säger utställaren Erland Beselin, VD, Back on Track.

Många av utställarna har haft ett lyckat mässgenomförande och EuroHorse har ökat i besökarantal.

– Flera utställare har slagit försäljningsrekord, vilket är fantastiskt roligt. Antalet besökare som enbart köper biljett till mässan fortsätter att öka stadigt även i år med en 2 % ökning för EuroHorse, sammanfattar Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse.

Förutom köpfesten där såväl kläder och ridutrustning som lastbilar och stallinredning bytte ägare, har kringarrangemangen i mässan allt större betydelse. Årets program i paddocken och seminarierna i anslutning har vuxit från att vara ett komplementprogram till minst lika viktiga publikdragare som shoppingdelen i mässan. Hästfolk är kunskapstörstande och många väljer numera att lägga en separat heldag på mässan istället för som tidigare att gå igenom mässan i samband med att de tittade på världscuptävlingarna i Scandinavium.

Totalt kom 79 062 besökare till EuroHorse, Gothenburg Horse Show och Hästföretagarforum under årets evenemang. Hästföretagarforum är en hel seminariedag för och med företagare inom hästnäringen där bland annat priset Årets Hästföretagare delades ut i år.

Även arrangörerna av Gothenburg Horse Show i Scandinavium är nöjda med årets tävlingar som bland annat bjöd på Europafinaler i världscupen i hoppning. Nästa år är det återigen dags för världscupfinaler i hoppning och även dressyr, vilket bäddar för publikrekord.

– Världscupfinalerna motsvarar världsmästerskap inomhus och lockar de allra bästa ekipagen från hela världen. Planerna inför nästa år är redan i full gång, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.

Intresset för världscupfinalerna är stort bland utställarna på EuroHorse;

– De flesta av årets utställare har redan bokat plats inför nästa år. Ett finalår är något alldeles extra, säger Klas Pettersson.

Nästa år firar också Hästföretagarforum tio år. Det kommer att märkas under seminariedagen, som årligen lockar hundratals företagare i hästbranschen att förkovra sig i Göteborg.

Nästa års EuroHorse äger rum den 3-7 april 2019.

EuroHorse i korthet:

• Arrangeras varje år av Svenska Mässan i anslutning till Gothenburg Horse Show.
  • Startade 1992.
  • 2016 var EuroHorse en av världens största hästmässor.
  • 20 000 kvadratmeter stor mässyta, det vill säga två hektar, ungefär som en mindre hästgård.
  • Ca 220 utställare.
  • Publikrekord – 98 000 besökare 2013.
  • Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst och handlar för 2 500 kr.

EuroHorse och Gothenburg Horse Show är ett utmärkt exempel på konceptet ”All under one roof” där Svenska Mässans och Scandinaviums gemensamma resurser blir till en av få anläggningar i Europa som klarar av ett hästevenemang av den här storleken. Det är unikt i ett internationellt perspektiv och en klar konkurrensfördel för Svenska Mässan som arrangör och för Göteborg som mötes- och evenemangsstad.

LÄS MER OM EUROHORSE

För frågor kontakta:

Klas Pettersson, Svenska Mässan, 031-708 80 67, klas.pettersson@svenskamassan.se
Tomas Torgersen, Gothenburg Horse Show, tomas.torgersen@ellberga.com
Marie Lundmark, Hästföretagarforum, 0703-13 88 87, marie.lundmark@ellberga.com

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Relaterat material