Nytt event för den mobila livsstilen i Göteborg: Stora förväntningar på Holiday & Caravan Meet

Till våren är det dags för den mobila livsstilen att få ett eget event. Och förväntningarna är höga på Holiday & Caravan Meet som anordnas för första gången 27-29 april 2012.
– Eventet har alla förutsättningar att göra Göteborg till ett ännu mer attraktivt besöksmål. Inte minst för den mobila målgruppen som kanske inte så ofta väljer storstäder som besöksmål, säger Lars Åhrman, vice vd på Göteborg & Co som är en av medarrangörerna.

Holiday & Caravan Meet är ett helt nytt arrangemang som aldrig tidigare har gjorts i Sverige, men som är efterlängtat. Svenska Mässan anordnar en inspirerande utställning där de senaste mobila fordonen presenteras tillsammans med tillbehör och tips om olika destinationer, besöksmål och campingplatser. Och för alla campare kommer det att finnas gott om ställplatser i centrala Göteborg.
Leo Heijbel, kommunikationsansvarig på campingkedjan First Camp säger att eventet blir en plattform som branschen tidigare saknat.
– Det känns jätteintressant att arrangemanget belyser det mobila boendet som livsstil, till skillnad från traditionella mässor som till stor del handlar om att sälja prylar.

Vårens stora mötesplats
Publikfesten vänder sig till hela familjen och kommer att märkas på många håll i staden. Liseberg som är en av arrangörerna säsongsöppnar samtidigt som Holiday & Caravan Meet arrangeras.
– Det känns naturligt att Liseberg blir en del av helhetsupplevelsen när Göteborg med sin attraktionskraft lockar många från när och fjärran att besöka stan och Holiday & Caravan Meet, säger Kent Kierdorf, marknads- och försäljningsdirektör på Liseberg.
– Sveriges trevligaste storstad har en unik attraktionskraft med allt ”runt hörnet” och med stor kapacitet avseende boende. Alla som har med sig sitt boende i form av husvagn och husbil kommer att få plats på någon av stadens befintliga eller tillfälliga campingar, försäkrar Kent.
Under mässdagarna kommer Liseberg att presentera några, ännu så länge hemliga, stora nyheter. Redan nu är det klart att dansbandseliten kommer bjudas in till nöjesparken under parollen – Dans på Liseberg.
– Får vi ”rulle” på allt kommer Holiday & Caravan Meet att bli vårsäsongens stora mötesplats för såväl privatpersoner som branschfolk, konstaterar Kent Kierdorf.

Göteborg & Co, som också är medarrangör, jobbar med att marknadsföra och utveckla Göteborg som turist-, mötes- och evenemangsstad.
– Holiday & Caravan Meet har alla förutsättningar att göra Göteborg till ett ännu mer attraktivt besöksmål. Inte minst för den mobila målgruppen som kanske inte så ofta väljer storstad som besöksmål. Vår förhoppning är att de upptäcker det positiva i att starta vårsäsongen med ett besök i Göteborg och på Holiday & Caravan Meet, säger Lars Åhrman, vice VD på Göteborg & Co och berättar att ett särskilt besökskort har utvecklats tillsammans med City Card.
– Syftet är att erbjuda ett skräddarsytt kort, Göteborg City Card Special, som ska tillgodose besökarnas önskemål.
Göteborg City Card ska ge besökarna ett tydligt budskap om vad som finns att uppleva och erbjuder fri kollektivtrafik under vistelsen i Göteborg.

Sveriges Camping- Stugföretagares Riksorganisation (SCR) är ytterligare en medarrangör.
– Vi är glada över att vara medarrangörer till ett nytt spännande campingevent som uppmärksammar Sveriges största semesterform och dessutom sätter reseanledningen och resmålet i centrum. Holiday & Caravan Meet ligger rätt i tid inför sommarsäsongen och vi
hoppas att många besökare kommer för att bli inspirerade och hitta semesterboende på någon av våra 500 campingplatser, säger Martin Juhos, marknadschef- och kommunikationschef på SCR.

Mats Svensson, VD för Hobby Caravan som producerar husvagnar och husbilar räknar med att Holiday & Caravan Meet ska locka en bred målgrupp.
– Eftersom det inte är en mässa i traditionell mening tror jag att fler kommer få upp ögonen för mobilt boende. Eventet kommer ju att synas över hela Göteborg, säger han avslutningsvis.

Detta är Holiday & Caravan Meet
Holiday & Caravan Meet är ett evenemang och mässa för alla som är intresserade av camping, husvagnar, husbilar, destinationer och upplevelser. Holiday & Caravan Meet går av stapeln 27-29 april 2012 och arrangeras av Svenska Mässan tillsammans med Göteborg & Co, Liseberg, Universeum, Caravan Club, First Camp, HRF (Husvagnsbranschens riksförbund) och SCR (Sveriges Camping och Stugföretagares Riksorganisation).

För mer information, besök www.holidaycaravanmeet.se

För mer information, vänligen kontakta:
Angela Anyai, mässansvarig för Holiday & Caravan Meet på Svenska Mässan
Telefon: 031-708 86 65, mobil 0733-578 910
E-post: angela.anyai@svenskamassan.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 550 anställda, en omsättning på 800 Mkr och generar årligen runt 2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.