Nytt pris hyllar innovativa healthtech-lösningar på Vitalis

Nytt pris hyllar innovativa healthtech-lösningar på Vitalis

Nu lanseras utmärkelsen HealthTech Award 2021 som lyfter fram healthtech-innovationer som gör skillnad för människors liv och hälsa. Priset är ett samarbete mellan nätverket GREAT och Vitalis, Nordens största e-hälsomöte.

Priset delas ut till ett innovativt företag baserat i Sverige som erbjuder en healthtech-lösning eller produkt med en positiv inverkan på hälso- och sjukvård, prevention, prediktion, hälsa och/eller livskvalitet.

Priset är öppet för ansökningar fram till den 30 april och vinnaren presenteras vid öppningsceremonin av Vitalis, Nordens ledande e-hälsomöte, den 18 maj 2021. Förutom ära och diplom består priset av:

• En strategi-workshop med IT-konsultbolaget HiQ, skräddarsydd för det vinnande företagets digitala behov. Värde 50 000 SEK.
  • Skräddarsydd innovationssession tillsammans med IT- och affärstjänsteföretaget CGI. Värde 50 000 SEK.
  • Juridisk expertrådgivning av MAQS
  • Möjlighet att presentera på ett av GREATs event under 2021/2022

Alla berättigade sökanden erbjuds att spela in en 3-minuters pitch som presenteras i Vitalis digitala konferensprogram.

Läs mer och ansök till HealthTech Award här

”Priset lyfter fram innovationer som kan göra verklig skillnad i människors liv. Det är ett sätt att stimulera entreprenörsanda och visa upp idéer som kan lösa en del av de utmaningar som finns inom hälso- och sjukvården. " Maria Sterner, affärsansvarig, Vitalis.

”Vi tror att digitalisering är en möjliggörare för förbättrad prediktion och behandling av sjukdomar. Det här priset är i linje med vår ambition att samarbeta och överbrygga klyftan mellan digitala lösningar och behov inom vården. ” Jerker Lindsten, ordförande, GREAT.

Vinnaren utses av en jury där följande representanter ingår:

Charlotta Gummeson, CEO, Sahlgrenska Science Park
Erik Wilhelm Graef Behm, Vice chairman, GREAT
Frode Langmoen, Technology Executive Nordic Business Development and ISVs
IBM Global Business Partners
Helena Theander, Node Manager, AI Sweden
Jon Nilsson, Vice President Life Sciences, Government & Health, CGI
Lars Lindsköld, Regional Development Officer, Region Västra Götaland
Maria Sterner, Business Manager Vitalis
Margareta Wallenten, Director, Healthtech Nordic

För mer information kontakta:

Maria Sterner, affärsansvarig, Vitalis
maria.sterner@svenskamassan.se
Tel +46 31-708 82 35

Tore Johnsson, styrelseledamot, GREAT
Tore.johnsson@vgregion.se,
Tel +46 70 602 20 90

Om GREAT

GREAT verkar för det digitala samhällets utveckling, innovation och livskvalitet för individer, företag och organisationer. Föreningen består av ett 50-tal aktörer; operatörer, företag, föreningar, universitet och högskolor, kommuner samt kommunala och regionala bolag. Något mer om GREAT Healthtech.

Om Vitalis

Vitalis är Nordens ledande konferens och mässa kring e-hälsa och framtidens vård och omsorg. Här möts representanter ifrån kommun, regioner, privata vårdgivare, myndigheter, akademi och industri för kompetensutveckling, erfarenhetsutbyte och inspiration.

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.