P R E S S I NB J U D A N WellnessMässan

27 februari -1 mars 2009

på Svenska Mässan, Göteborg

Välkommen att ackreditera dig till WellnessMässan, årets stora konferens och mässa för kost, motion, hälsa och välbefinnande.

WellnessMässan i Göteborg vänder sig till såväl allmänhet som fackbesökare.

Med produktdemonstrationer, aktiviteter och föreläsningar presenteras de senaste nyheterna inom kost, motion, hälsa och välbefinnande.

Fackbesökarnas konferensprogram belyser ämnet Frisk och välmående personal för lönsammare organisation. Konferensen som äger rum den 27 februari riktar sig till personalansvariga och alla som arbetar inom friskvårdsområdet. Fredagens konferens avslutas kl 16.00 med debatten WELLNESS - samhällets, organisationens eller individens ansvar?

Moderator är Britt-Marie Mattsson, Göteborgs-Posten

Exempel på spännande föreläsare och föreläsningar för allmänheten under lördagen

och söndagen är:

Olof Röhlander, mental tränare, coach och målbildstränare: Det blir alltid som man tänkt sig.

Christer Olsson, coach och författare, en av Sveriges mest eftertraktade föreläsare och utbildare i kommunikation och ledarskap: Hälsa i kristid.

Emma Pihl, coach, inspiratör och författare: Bli en vinnare av med- och motgång och Stoppa bekräftelsejakten.

Kerstin Uvnäs-Moberg, professor i fysiologi och läkare: Beröring, närhet och oxytocin.

Fredrik Paulún, näringsfysiolog: Frukost- och mellanmål och Isodieten.

Alexandra Zazzi, TV-profil, restauratör, matkrönikör och kokboksförfattare: Det hälsosamma livet.

Kari Martens, ultratriathlon, genomförde som första svensk en tiodubbel Ironman i Mexico nov 2008.

David Lega,elitsimmare och "the outstanding young person of the World" 2005: Tänja gränser.

Ett antal forskare från Karolinska Institutet pratar om olika medicinska områden, t e x stress, anorexi, sömn, kvinnohjärtat etc.

I utställarnas montrar och på mässgolvet är det laddat med aktiviteter.

Wellness Area
På mässan finns ett område där Annette Lefterow, wellness expert, entrepreneur och författare kommer låta besökare prova på aktiviteter som aktiverar alla sinnen. Föredrag, film, pass och prova på! Ayurveda, power yoga, pilates, rhythm by dance, floortechnique, bodyrolling mm.

Prova-på-behandlingar
Kroppsterapeuterna är samarbetspartners till WellnessMässan och erbjuder besökarna prova på-behandlingar och ger information om Kroppsterapeuternas Yrkesförbund, terapiformer och hur man hittar deras medlemmar.
Behandlingar sker även hos vissa utställare, exempelvis SFKM, Skandinaviska Förbundet för Komplementär Medicin.

Mat & Prat
Anders Arnell Matpredikanten kommer under mässan att lyfta fram olika matprofiler på scenen. Genom sin nyfikenhet söker han svaren på sina egna frågor och delar med sig av detta till publiken på ett enkelt och lättfattligt sät. Anders kommer under rubriken "Tillbaka till rötterna" lyfta fram fördelarna med att använda de både prisvärda och nyttiga rotfrukterna.

Rekordförsök på WellnessMässan
WellnessMässans besökare kommer att kunna följa ett spektakulärt försök att slå det svenska rekordet på 48 timmars löpband. Välkommen att möta en av de yppersta svenska ultralöparna, Stefan Lindvall! Rekordförsöket sker i samarbete med Fassi Sport AB.
Starten går kl 13.00 på fredagen och målgång sker kl 13.00 på söndagen

Hela programmet och annan information om WellnessMässan finns på www.wellnessmassan.se

Press Centre

Press Centre med ingång genom huvudentrén öppnar för ackreditering kl. 09.00 den 27 februari . Där finns skrivplatser, PC, telefoner, fax, och kopiering. Här finns också pressmaterial från utställarna och information om WellnessMässan. Press Centre har tel. 031-708 85 50 och fax 031-708 84 52.

Behöver ni fotografhjälp kan vi rekommendera Jorma Valkonen, som ni säkrast tar kontakt med före mässan, tel. 0705-33 11 67. Från den 28 februari finns pressbilder att hämta på Internet: http://www.svenskamassan.se/press, klicka vidare på "Pressbilder".

Din anmälan om ackreditering kan du sända till press@svenskamassan.se

Välkommen!

SVENSKA MÄSSAN

Annika Orgert Elisabeth Ohlsson

41294 Göteborg. Besöksadress: MässansGata/Korsvägen.
Tel:031-7088000. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax:031-708 84 60.
E-post:press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444