Pappersvikaren Jule Waibel inspirerar på Scanpack

Pappersvikaren Jule Waibel inspirerar på Scanpack

Går det att göra klänningar i papper? Absolut. Den tyska konstnären Jule Waibel har väckt stort internationellt intresse med sina kreationer helt i papper. I oktober kommer hon till Sverige för att delta under Scanpack på mässans nya område ”Creative Packaging”.

Innovativa lösningar står i fokus när förpackningsbranschen samlas på Svenska Mässan i Göteborg för att visa upp och diskutera de största trenderna inom förpackningsindustrin just nu. Ett av dragplåstren är Jule Waibel, som väckt stor internationell uppmärksamhet med sina kreationer av bland annat väskor, paraplyer och klänningar – helt vikta i papper.

– Jag gillar att experimentera med alla slags material och fastnade till slut för papper, som också är det mest klassiska materialet att vika. Papperet är följsamt och rör sig på ett sätt som ger klänningen liv. Det gillar jag, säger hon.

Tillsammans med Stora Enso medverkar hon på Scanpacks Creative Packagingområde där hon kommer att lära besökarna lite av sin vik-teknik. På området kommer även utställare som Flexpro, Göteborgstryckeriet, Sulapac och Hocopack att ställa ut, tillsammans med ett galleri av förpackningar från bland annat den internationella förpackningstävlingen PIDA.

– Ny teknik, nya produkter och nya beteenden skapar hela tiden nya utmaningar för förpackningsindustrin. På Creative Packaging får man ett utmärkt tillfälle att utbyta idéer och insikter kring de senaste teknikerna, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

Scanpack pågår 23–26 oktober och är den största mässan i sitt slag i norra Europa. Den har 40 procent internationella utställare och besökare från fler än 40 länder. På mässan diskuteras allt som hör förpackningar till: vilka maskiner som kan effektivisera tillverkningen, vilken färg och form på förpackningarna som gör att produkten sticker ut på butikshyllorna och de senaste teknikerna.

– Här finns allt från den minsta kapsylen till förpackningsmaskiner som kostar 40 eller 50 miljoner kronor, avslutar Anna Lena Friberg.

För frågor kontakta:
Anna Lena Friberg, affärsansvarig Scanpack, Svenska Mässan, 031-708 80 68, anna-lena.friberg@svenskamassan.se

Om Scanpack
Scanpack är norra Europas största och viktigaste förpackningsmässa och årets största mässa alla kategorier på Svenska Mässan i Göteborg. Här presenteras ny teknik och spännande innovationer. Dessutom finns ett omfattande utbud av inspirerande seminarier, workshops och utbildningar.