Petter föreläser på Kunskap & Framtid i Göteborg. Foto: Fredrik Wannerstedt.

Plugga, resa, praktisera, jobba eller bara vara?

Att ta studenten är en av livets höjdpunkter.

Men vad händer sedan?
Valmöjligheterna kring vidareutbildning och jobb är fler än någonsin tidigare. Kunskap & Framtid är Västsveriges största utbildningsmässa och vill inspirera och vägleda, men framför allt väcka nyfikenhet hos besökaren.

Mässan vänder sig alla som vill studera vidare, byta yrkesinriktning eller kanske ta en paus från studierna och jobba ett år utomlands.

Nytt för i år är Kunskapsscenen, som kommer vara fylld med inspiratörer och olika paneler som handlar om allt från livet som student till hur det är att jobba inom ett visst yrke och vägen dit. På scenen kommer eldsjälar från Volvo, Hennes & Mauritz, Spotify och ICA att medverka för att tala om just deras väg från studier till karriär. Ett fokusområde är ”Drömmar och yrken” som har en tydlig koppling mellan utbildningar och de yrken de kan leda till.

Sweden Game Arena är ett nätverk och samverkansplattform för alla som är intresserade av en utbildning och karriär inom dator- och TV-spelbranschen. Sweden Game Arena stödjer också spelstudenter, lärare och forskare, spelföretag i uppstartsfas och etablerade spelföretag. På mässan visar de spel i olika former samt upplevelser i Virtual Reality.

Petter föreläser på Kunskap & Framtid
Artisten Petter kommer medverka med sitt föredrag ”En hyllning till språket”. Petter är ett levande exempel på hur okonventionella vägar kan leda till att en person börjar uppskatta ord och språk. Trots att han knappt kunde skriva sitt namn när han gick i skolan, har Petter idag skrivandet som yrke.

Snabba karriärer på YouTube och Instagram
Internetkändisarna Emil Andersson och Filip Dikmen har humorn och sociala medier gemensamt. Och de har båda gjort snabba karriärer och har över 100 000 följare bland studenter och ungdomar i sociala medier. Under hashtaggen #studentlifehacks har Emil och Filip fått fria händer att kreera lifehacks skräddarsydda för att förenkla livet som student. Till kampanjen kopplas också en tävling där ungdomar själva uppmanas att dela med sig av sina egna studentlifehacks.

Arbetsförmedlingen finns med på Kunskap & Framtid med cv-hjälpen, intervjuträning mm. Men de kommer också att presentera att det finns mycket stark tillväxt av nya jobb inom flera yrkesområden, framförallt inom tjänstesektorn. Det gäller hos både privata och offentliga arbetsgivare.
– Vi ser en fortsatt bred jobbtillväxt, som innebär många jobböppningar för dem som vill in på arbetsmarknaden. Samtidigt stiger bristen på vårdpersonal och lärare till nya rekordnivåer, säger Håkan Gustavsson, prognoschef på Arbetsförmedlingen.

Studiebesök
En gång om dagen arrangeras ett studiebesök - bakom kulisserna på Svenska Mässan och Gothia Towers. En fantastisk arbetsplats med en verksamhet som omfattar många olika yrken, men vars existens många människor knappt vet om.
Vi vill därför ta tillfället i akt att visa upp vår arbetsplats och på så sätt även locka fler människor till vår bransch.

Biljetter
Ett besök på Kunskap & Framtid är kostnadsfritt för studerande upp till 25 år när biljett bokas via skolans studie- eller yrkesvägledare. Annars är priset 60 kr för ungdomar upp till 25 år och 100 kr för vuxna. Biljetten är giltig för återbesök alla dagar.

Öppettider
Torsdag-lördag 10-12 november kl 10.00-16.00.

Pressackreditering
Ansökan om pressackreditering görs här >>>
Ackrediteringarna hämtas ut i informationsdisken i entrén. Under Kunskap & Framtid är Press Centre inte öppet.

Välkommen till Kunskap & Framtid på Svenska Mässan i Göteborg!

Fakta om Kunskap & Framtid den 10-12 november
Kunskap & Framtid är Västsveriges största utbildningsmässa som årligen lockar tusentals gymnasieungdomar, studenter, föräldrar och lärare till Svenska Mässan.
Här finns svar på allt som rör studier, jobb, arbetsmarknad, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering.

> LÄS MER OM KUNSKAP & FRAMTID

För frågor kontakta:

Maria Wimnell, affärsansvarig Kunskap & Framtid, tfn 031-708 89 01.
E-post: maria.wimnell@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se