Premiär för Quality Travel Show - Resemässa i en klass för sig

Exklusiva resupplevelser, femstjärniga hotell, lyx och flärd. Quality Travel Show är ett något helt nytt: en hårt nischad resemässa, riktad till en publik för vilken priset inte är ett hinder. - Nyckelordet är kvalitet, säger projektledaren Jaana Alenius. •• Första upplagan av Quality Travel Show äger rum på Factory, Nacka Strand 21-22 oktober. Ett 50-tal svenska och internationella utställare deltar: researrangörer, destinationer, hotell och resorts från Grönland i norr till Sydafrika i söder, från Dominikanska Republiken i väster till Kina i öster. - Utbudet är oerhört spännande. Men det är ingen stor mässa, det har heller aldrig varit tanken. Liten men naggande god är en bra beskrivning, säger Jaana Alenius. - Egentligen är det mer event än mässa, vi vill skapa en familjär stämning. Och det kommer att hända saker hela tiden: ett påkostat scenprogram, med reseföredrag, tävlingar, etc. •• Bakom Quality Travel Show står TUR-mässan i Göteborg och Tidningen RES. - Quality Travel Show ska inte på något sätt konkurrera med TUR, som ju är rese- och turistindustrins främsta mötesplats i Skandinavien, förklarar Jaana Alenius. - Vår mässa ska snarare ses som ett komplement till TUR. Vi lockar en del utställare som normalt inte är med på mässor överhuvudtaget. •• Grand Hotel i Stockholm är ett sådant exempel. Dels är hotellet - ett av Sveriges absolut förnämsta - utställare på QTS. Dels är det utgångspunkt för resan till mässan: från kajen nedanför Grand går under mässdagarna Djurgårdsbåtar som, genom Strömmabolagets försorg, tar besökarna kostnadsfritt till mässan i Nacka. Jaana Alenius (med ett förflutet som chef för Franska Turistbyrån och ordförande i ANTOR, samarbetsorgan för utländska turistråd i Sverige) hoppas på en hel del besökare: - Vårt mål är någonstans mellan 3 000 och 5 000. Vi tror det finns en rätt stor målgrupp i Stockholm och Mälarregionen för det exklusiva utbud som visas på Quality Travel Show. - Det handlar inte bara om väldigt förmögna personer. Här finns mycket att hämta för den som vill kosta på sig lite extra, t ex i samband med en bröllopsresa eller bemärkelsedag. •• Och visst är det lätt att drömma sig bort till fantastiska reseäventyr eller lata, lyxiga dagar när man granskar listan på utställare från alla världens hörn. Här är några exempel: Ø Grönlandsresor lockar med glaciärexpedition, inklusive hundspann och kajakpaddling. Ø Rovos Rail, Sydafrikas motsvarighet till Orientexpressen, erbjuder en exotisk lyxsafari. Ø I Courchevel, fransk top-of-the-range-skidort, kan man hyra chalet med egen kock. Ø Cypern, som vi förknippar med charter, profilerar exklusiva spa- och golfanläggningar. Ø Classic World hyr ut slott och lyxiga villor, med full service, i olika delar av världen. Ø Lotus Travel arrangerar kulturresor till Kina, kombinerade med högsta bekvämlighet. Ø Lime Travel frestar med lyxsemestrar i bl a Västindien, Maldiverna och Mauritius. Vill du veta mer? Ring Jaana Alenius, Quality Travel Show, tfn 0735-11 49 60.

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85