Pressinbjudan från Svenska Mässan i Göteborg 2011-02-07

Inbjudan pressträff med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd den 9 februari kl 13.30 på Svenska Mässan i Göteborg i samband med Kustkonferensen och Båtmässan.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd medverkar som sista talare innan lunch på Kustkonferensen den 9 februari och kl 13.30 anordnas en pressträff i Press Centre på Svenska Mässan.
Anmälan till pressträffen görs på press@svenskamassan.se

Västsvenska Turistrådet, Sweboat och Båtmässan arrangerar den 9 februari 2011 den årliga Kustkonferensen. Konferensen samlar organisationer, myndigheter, kommuner, företagare, investerare och andra aktörer inom båt och hav, som vill samverka för att utveckla båtlivet som unik upplevelse och nationell tillväxtfaktor. Kustkonferensen arrangeras i samband med Båtmässan i Göteborg.

Sverige har, med några av världens största skärgårdar och med många sjöar och kanaler, utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv. En levande skärgård som genom allemansrätten och strandskyddet är öppen och tillgänglig för alla, ger utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv. Svenskarna är ett båtintresserat folk och båtlivet är en av de största folkrörelserna. En tredjedel av landets vuxna befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong. Sverige har en stark båtindustri som ger exportinkomster och arbetstillfällen inte minst utanför storstäderna. Med detta som bakgrund är det inte svårt att förstå att båtlivet betyder väldigt mycket för många svenska regioner, företag och utövare och att Sverige med rätta kan kalls ett stort båtland. Enligt en prognos från Turismens utredningsindustri (TUI) kan 60 000 nya jobb skapas inom den expansiva besöksnäringen. En avgörande fråga för att lyckas nå målet är förbättrad tillgänglighet till svenska destinationer, där infrastrukturinvesteringar från såväl offentlig som privat sektor är nödvändiga.

Temat för Kustkonferensen 2011 är Kund i sikte. Med detta vill vi inspirera konferensdeltagarna att ta nya kliv in i en föränderlig värld och i en föränderlig marknadssituation. Det handlar om kunden i fokus, trender, morgondagens båtliv, affärer och samarbete för att lyckas. Deltagarna på Kustkonferensen har olika plattformar att verka utifrån - det som förenar är kunderna som älskar livet på sjön. För fullständigt program till Kustkonferensen klicka här >>>

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö