Påminnelse: Pressinbjudan Logistik & Transport 5-6 november

Den 5-6 november arrangeras Logistik & Transport, en mässa och konferens för logistik- och transportlösningar, på Svenska Mässan i Göteborg. Årets arrangemang gästas av bland andra Erik Selin, VD, Balder, Anna Ullman Sersé, VD, nelly.com, Pär Svärdson, VD, Apotea samt representanter från Hannoverimpuls, Hannover stad, Göteborg Stad, Volkswagen och Volvo samt framstående forskare och start-ups.

Mötesplatsen fokuserar på intralogistik, start-ups, robotisering, materialhantering/förpackningar, intermodala transporter, e-handel och handel. Genomgående fokus för årets mässa och konferens är digitalisering och robotisering samt vilka möjligheter och utmaningar som skapas för branschen vid satsningen på dessa områden.

Radiostyrd lastbil visar framtidens smarta hamnlogistik

Tillsammans med Chalmers institution för teknikens ekonomi och organisation, presenteras ett nytt område på mässan. I Future Lounge visas aktuella forskningsprojekt med hög utvecklingspotential inom logistikområdet. Ett av forskningsprojekten är DREAMIT (Digital Accesshantering i Realtid för Intermodala Transporter). Här demonstreras, med hjälp av en radiostyrd minilastbil, hur man skapar flexibla och kostnadseffektiva incheckningslösningar i hamnterminaler.
Läs mer om Future Lounge »

Express Talks

På Öppna Scenen arrangeras Express Talks den 5 november, ett samarbete mellan Hannoverimpuls, Göteborg Stad/Business Region Göteborg, Hannover Messe och Svenska Mässan. Fokus är klimatsmart logistik: Smart urban logistics – the future for cities. Stadslogistik är en av de stora utmaningarna som alla växande städer måste möta om de vill bli framgångsrika och hållbara i framtiden. Representanter och nyckelpersoner från Hannover stad, Göteborg Stad, Volkswagen, Volvo, framstående forskare och start-ups diskuterar vilka beslut som krävs från företag, myndigheter och politiker under Express Talks på Logistik & Transport.

Program Express Talks »
Göteborg visar vägen för klimatsmart citylogistik »

Konferens med starka profiler från näringslivet

Logistik & Transports konferens gästas av bland andra Erik Selin, VD, Balder, Anna Ullman Sersé, VD, nelly.com, Pär Svärdson, VD, Apotea och Carl Ceder, Logistikchef Lidl Sverige.

– Lidl Sverige har i många år arbetat med att steg för steg minska vår miljöpåverkan, inte minst från godstransporter där vi de sista åren har halverat våra CO2 utsläpp. På konferensen tänker vi berätta lite om vad det är vi har gjort, hur vi har gjort det och vad vi planerar att göra framöver för att göra vår logistik så hållbar som möjligt, säger Carl Ceder, logistikchef, Lidl Sverige.

Tips från konferensprogrammet

Ständig förändring
Tisdag 5 november kl. 09:30-12:00

En traditionell bransch under digital- och grön transformation
Tisdag kl. 13:00-16:30

Teknikrevolutionen
Tisdag kl. 13:00-16:30

Transportslag i samverkan för hållbara och säkra transporter
Onsdag kl. 10:45-12:00

Entreprenörskapets drivkrafter
Onsdag kl. 13:00-14:15

Se konferensprogrammet här »

+100 utställare

På mässan ställer allt från de ledande logistikfastighetsaktörerna ut till representanter inom materialhantering, kommuner, hamnar och molntjänstleverantörer.
Se utställarlistan här »

Är du journalist och intresserad av att bevaka Logistik & Transport?
Presslegitimation krävs, ackreditering görs här »

Plats: Svenska Mässan, Göteborg
När: 5-6 november, tis kl. 9-17, ons kl. 9-16