Påminnelse: Pressinbjudan, Scanautomatic & ProcessTeknik 2018

Den 9-11 oktober samlas över 10 000 besökare från svensk industri på Scanautomatic och ProcessTeknik, Nordens ledande mötesplats för framtidens automation och processteknik, på Svenska Mässan i Göteborg. Media hälsas välkommen att delta under mässorna, där 300 svenska och internationella utställare finns på plats för att visa upp det senaste inom automation och processteknik.

Stort fokus ligger på digitalisering och smarta industrier, och på mässornas olika scener kommer experter lyfta högaktuella ämnen, exempelvis hur digitaliseringen kan användas av processindustrin, smarta industrier och internet of things.

En av nyheterna på Scanautomatic är framtidsarenan Digimania. Här kommer start-ups visa ny teknik som ska bidra till att effektivisera flera av de mer traditionella företagen, som också finns på plats. Här hittar vi bland annat rymdteknik som används för att sänka energiförbrukningen och innovativa lösningar inom artificiell intelligens.

Några av programmens höjdpunkter är Sima Valizadeh från Teknikföretagen, som pratar om framtidens industrier och Ola Reppling från Microsoft, som pratar om hur företag framgångsrikt kan genomgå en digital transformation. Mattias Einhag från SKF tar upp vilka vägar man tagit in i framtiden och Ashkan Fardost, entreprenören och forskaren inom digitalisering, ger en mer udda bild av digitaliseringen än den vi är vana vid.

En annan nyhet är att konferensen Automation Summit arrangeras på mässgolvet, något som ska göra det enklare för beslutsfattare och leverantörer inom processteknik och automation att träffas.

Fler tips från scenprogrammen
Utställning tisdag 9 oktober kl. 10.00
Innovation by start-up collaboration – Digimania

Föreläsning tisdag 9 oktober kl. 11.00
Digitalisering är förändring och ger möjligheter, men hur gör vi?

Föreläsning tisdag 9 oktober kl. 12.00
Digitalisering av världens, kanske, äldsta företag, Stora Enso. En koncernomfattande resa.

Föreläsning onsdag 10 oktober kl. 10.30
Digitalisering skapar mervärde i livsmedelskedjan

Föreläsning torsdag 11 oktober 12:00
Tre miljarder liter drivmedel i skogens skafferi. Preems evolutionsteori i praktiken.

Pressackreditering
Ackreditering till Scanautomatic & ProcessTeknik görs här: scanautomatic.se/for-press/pressackreditering eller här: processteknik.info/for-press/ackreditering

Du hämtar ditt presskort i Press Centre, plan 2, ingång via Gothia Towers eller Svenska Mässans huvudentré. Press Centre är öppet under mässans alla dagar. I Press Centre finns det trådlös uppkoppling, datorer och skrivare. Kontakta oss gärna om du har speciella önskemål.

Tid: 9-11 oktober 2018. Mässan har öppet kl. 9-17 alla dagar.
Plats: Svenska Mässan, Göteborg

Ola Lundqvist, affärsansvarig
E-post:  ola.lundqvist@svenskamassan.se

Om Scanautomatic och ProcessTeknik
Scanautomatic och ProcessTeknik är en mötesplats för svensk industri som söker ny teknik, nya affärer och kunskapsöverföring. De båda mässorna går parallellt och har blivit den ledande mötesplatsen för automation och processteknik i Norden. Tillsammans lockar de ca 10 000 besökare och 300 utställare. Mässan arrangeras den 9-11 oktober 2018 på Svenska Mässan i Göteborg.