Pressinbjudan till EuroHorse 2024

Pressinbjudan till EuroHorse 2024

Den 22-25 februari öppnas dörrarna till EuroHorse, norra Europas största mötesplats för hästälskare, på Svenska Mässan. EuroHorse arrangeras i anslutning till Gothenburg Horse Show och förväntas besökas av cirka 75 000 hästintresserade under fyra dagar.

På EuroHorse får besökarna möjlighet att uppleva fartfyllda uppvisningar i paddocken och shoppa bland närmare 200 utställare inom häst- och ridsportutrustning. Dessutom har flera av årets medverkande ett extra fokus på hästens välfärd och hästen som främjande hälsokraft.

Några av höjdpunkterna under EuroHorse

Hästar i vård och omsorg – Sveriges lantbruksuniversitet, SLU
Hästunderstödda insatser (HUI) handlar om hur hästar kan hjälpa människor på olika sätt efter skada eller sjukdom. Lena Lidfors, som är professor i etologi vid SLU, pratar om risker, säkerhet och välfärd för både häst och människa.

Fredag kl. 19:00-19:30, paddocken

Hästföretagarforum
På torsdag den 22 februari arrangeras Hästföretagarforum, en seminariedag som arrangeras av Gothenburg Horse Show och EuroHorse. I år bjuds deltagarna på inspiration, kunskap och nätverkande under temat Hållbara hästföretag. Läs mer om hästföretagarforum >>

Axevalla Hästcentrum
Just nu sker stora satsningar på Axevalla Hästcentrum där ett regionalt hästcentrum håller på att byggas upp för att bland annat bidra till mer hållbara hästhållningssystem. På plats visas en simulering av den nya anläggningen och besökarna får testa både häst- och traktorsimulator.

Monter: B09:12

Agrias Hjältehund – Antidopningshunden Lykke
Häng med och se hur snabbt världens enda antidopningshund inom travsport lär sig ett nytt ämne.

Lördag kl. 14:30-15.00, paddocken

Polisrytteriet
Polisrytteriet Göteborg upp sin verksamhet och hur de tränar sina hästar till att bli just polishästar.

Lördag kl. 14:00-14.30, paddocken
Söndag kl. 13:30-14.00, paddocken

Föreläsning - hållbar hästverksamhet
Ecostables bjuder in till föreläsning kring hållbar hästverksamhet.
Torsdag 22 februari kl. 11:30-12:30, monter B08:78

Anders Bagge och Johanna Lind Bagge söker hjälp för en av sina hundar
Caroline Alupo, Agrias Hundtränare och etolog, vägleder dagligen hundägare med deras utmaningar och frågor. På EuroHorse hjälper hon Anders och Johanna med en av deras fyrbenta vänner.

Torsdag 22 februari kl. 16:30-17:00, paddocken

Hunduppvisningar
Varje dag arrangeras uppvisningar med bl.a. hundar inom försvarsmakten, assistanshundar, tjänstehundar m.m.

Datum: 22-25 februari
Plats: Svenska Mässan, Göteborg, entré 2 och 5
Ansökan om pressackreditering till EuroHorse »

För mer information, kontakta:

Emma Groth, marknadsansvarig

Klas Pettersson, affärsansvarig