Pressinbjudan till Kunskap & Framtid 24-26 november, Svenska Mässan i Göteborg

Pressinbjudan till Kunskap & Framtid 24-26 november, Svenska Mässan i Göteborg

Att ta studenten är en av livets höjdpunkter. Men vad händer sedan?Valmöjligheterna kring vidareutbildning och jobb är fler än någonsin tidigare. Kunskap & Framtid är mässan för alla som är på jakt efter framtidens studier och jobb. Mässan vill inspirera och vägleda, men framför allt väcka nyfikenhet hos besökaren. På plats finns inspiratörer så som Clara Henry och Irena Pozar.

Mässan vänder sig alla som vill studera vidare, byta yrkesinriktning eller kanske ta en paus från studierna och jobba ett år utomlands. Seminarier och aktiviteter bjuder på ett mångfacetterat innehåll för att locka en bred publik – hit lockas tjejer som killar, gymnasielever som äldre besökare mitt i karriären för att inspireras inför framtiden.

Förutom föreläsningar från landets högskolor, universitet, utbildningsaktörer och arbetsgivare, fylls Inspirationsscenen och den nya Yrkesscenen med bland annat dessa inspirationsföreläsare:

- Clara Henry – programledare och komiker– om att det aldrig är för sent att ge upp

- Jack Lemoine – ansvarig skolorganisatör på LO-distriktet i Västsverige – om dina rättigheter på jobbet

- Irena Pozar – vd på Veckorevyn – om sociala medier och näthat

- Yasmine Djelloul och Oscar MolanderSveriges Ungdomsrepresentanter för FN – en inblick i FN ur ett ungdomsperspektiv
- Emelie Sandberg – sjuksköterska – om att jobba som barnmorska för Läkare utan gränser i ett land med världens högsta mödradödlighet och bland världens högsta barnadödlighet

- Göta studentkår – Göteborgs Universitet – om studentlivet i Göteborg

Helt nytt för i år är YH-torget. Här samlas landets yrkeshögskolor och svarar på besökares frågor om valmöjligheter kring utbildningar som ofta leder direkt till sysselsättning på arbetsmarknaden.

På mässgolvet finns även Blåljustorget, med Polisen, Räddningstjänsten, Tullverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt Västra Götalandsregionen på plats.

Vägledningstorget träffar eleverna studie- och yrkesvägledare som står beredda med svar på frågor om framtidens jobbmöjligheter, och på Kreativa torget berättar utbildare i konst, design, mode och hantverk om att nå sitt drömyrke!

Öppettider

Torsdag 24 november 10.00–17.00
Fredag 25 november 10.00–16.00
Lördag 26 november 10.00–15.00

Pressackreditering

Ansökan om pressackreditering görs här >>
Du kan själv skriva ut ditt presskort eller hämta ut det i informationsdisken i entrén. Under Kunskap & Framtid är Press Centre inte öppet.

Välkommen till Kunskap & Framtid på Svenska Mässan i Göteborg!

Fakta om Kunskap & Framtid den 24-26 november

Kunskap & Framtid är mässan för alla som är på jakt efter framtidens studier och jobb, och lockar årligen tusentals gymnasieungdomar, studenter, föräldrar och lärare till Svenska Mässan. Här finns svar på allt som rör studier, jobb, arbetsmarknad, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering. Ett besök på Kunskap & Framtid är kostnadsfritt för studerande och skolpersonal. Annars är priset 80 kr per biljett. Biljetten är giltig för återbesök alla dagar.

För frågor kontakta:

Maria Wimnell, affärsansvarig Kunskap & Framtid, tfn 031 750 89 01.
E-post: maria.wimnell@svenskamassan.se