Pressinbjudan till Nordens ledande mötesplats inom idrott, bad och folkhälsa den 7-9 mars på Svenska Mässan, Göteborg

Varmt välkommen till Träffpunkt Idrott 2023, där beslutsfattare, påverkare och innovatörer inom idrott, bad, anläggning, friluftsliv och folkhälsa möts. Årets mötesplats bjuder på guldkorn så som vinnaren av årets Sportjournalistpris och högaktuella panelsamtal med Amanda Lind och Therese Alshammar – samt inslag av aktiviteter så som yoga och parkour i konferensprogrammet!

Träffpunkt Idrott är mötesplatsen som vill påverka folkhälsan via idrottens kraft och badens möjligheter - den självklara mötesplatsen för alla som arbetar med idrott, fritid och folkhälsa i Sverige och Norden. En opinionsbildande arena där samtliga aktörer och intressenter möts för att få inspiration, diskutera framtiden och lära nytt.

På konferensen medverkar internationella och nationella föreläsare under tre dagar. Konferensen är uppdelad i fyra olika teman – tisdag: Fysisk Aktivitet, onsdag: Anläggning/Plats och torsdag: Politik. Parallellt under alla dagar går tema Bad. Ett urval av punkter i programmet:

• Idrottspolitiskt panelsamtal – hur skapar vi förutsättningar tillsammans för ökad fysisk aktivitet? – med bl.a. Amanda Lind, ordförande, riksdagens kulturutskott
  • Satsning på kompetensförsörjning i badbranschen – med bl.a. Sara Hammar, ordförande Svenska Badmästareförbundet
  • Parasporten under pandemin och vad händer sen? – med bl.a. Åsa L Norlin, ordförande, Svenska Parasportförbundet
  • Hur har elpriserna påverkat idrotten i Sverige från norr till söder? – med bl.a. Simon Stigenberg, anläggningsansvarig, Svenska Ishockeyförbundet
  • Om det digitala är det nya normala, hur kan det bidra till att öka fysisk aktivitet? – med bl.a. Stina Lundgren Högbom, director of Sports Technology and Innovation vid Svexa och global relationship manager vid Health and Sports Technology Initiativ
  • Står vi inför ett trendbrott inom jämställdheten inom idrott? – med bl.a. Therese Alshammar, före detta tävlingssimmare med 72 internationella mästerskapsmedaljer

Besök gärna Träffpunkt Idrotts hemsida för fullständigt konferensprogram: https://traffpunktidrott.se/konferensprogram/

Händer på mässgolvet:

• Över 100 leverantörer presenterar nya produkter och lösningar
  • Tredagarsprogram på Öppen scen
  • Priset för Årets mest hållbara idrott delas ut – Idrottens Hållbarhetsbarometer är ett initiativ av föreningen Idrottens Kraft och analysföretaget Demoskop AB
  • Årets Sportjournalistpris – vinnaren på scen!
  • Riskful play finns på plats och utmanar dagens rörelseformer med rörelser som triggar leklust och nyfikenhet