Påminnelse: Pressinbjudan till Nordic Food Industry 18–20 oktober 2022 på Svenska Mässan, Göteborg

Media hälsas välkommen att ackreditera sig till Nordic Food Industry 2022 - mötesplatsen för framtidens smarta och hållbara livsmedelsindustri.

Livsmedelsindustrin är Sveriges tredje största industrigren, men innovationsförmågan rankas först på fjortonde plats. Det finns enorm potential att tillvarata inom livsmedelsproduktionen i Sverige – och i skenet av det uppstod Nordic Food Industry.

2022 gör mässan Nordic Food Industry premiär på Svenska Mässan i Göteborg. Med RISE som innovationspartner är Nordic Food Industry mötesplatsen för företag och organisationer som utvecklar framtidens smarta och hållbara livsmedelsindustri.

Här visas ny teknik, nya material, innovativa lösningar, produkter och tjänster för en hållbar livsmedelsproduktion.På Nordic Food Industry, i kombination med mässorna Scanautomatic och ProcessTeknik, får du möjlighet att träffa en unik bredd av leverantörer, experter och branschkollegor.

Läs mer och ta del av våra nyheter inför mässan på Nordic Food Industry.

Några höjdpunkter från scenprogrammet på Nordic Food Industry:

• 18 oktober kl. 10:00: Livsmedelskedjan - 20-talets innovativa tillväxtmotor!
    Medverkande: Marie Gidlund, verksamhetsledare, Sweden Food Arena
  • 18 oktober kl. 15:15: Livsmedelsacceleratorn – så stärker vi innovationskraften hos livsmedelsföretag
    Medverkande: Maria Holmkvist, Verksamhetsledare & kommunikationsansvarig, Livsmedelsacceleratorn
  • 19 oktober kl. 10:00: Innovation i praktiken
    Medverkande: Maja Påhlman, Head of Innovation & Product Development på Lantmännen Cerealia
  • 19 oktober kl. 14:05: Blå mat – för mer svenskproducerad hållbar sjömat
    Medverkande: Lillemor Lindberg, Innovationsledare Blå bioekonomi, Innovatum science park
  • 20 oktober kl. 10:00: Hållbar livsmedelsindustri i kris och krig
    Medverkande: Carl Eckerdal, Chefekonom, Livsmedelsföretagen
  • 20 oktober kl. 15:15: Hur kan vi förändra världen med en dator och en gaffel?
    Medverkande: Mikael Yamanee-Nolin, PhD Chemical Engineering & MSc Management, AFRY

För hela scenprogrammet: läs mer här!

Annat som händer på mässan:

• Innovationstorget På Nordic Food Industry 2022 arrangerar RISE, Research Institutes of Sweden, Innovationstorget. Här möts näringsliv, forskning, akademi och politik, med syfte att skapa gränsöverskridande samtal och möten som stimulerar innovationsarbetet för en hållbar livsmedelsindustri. Aktörer som samverkar och finns på plats på Innovationstorget; Sweden Food Arena, Livsmedelsföretagen, Almi, Vinnova, Swedish Incubators & Science Parks, Livsmedelsacceleratorn, Business Sweden och Formas.
  • Svenska Teknikpriset – Nytt pris som syftar till att uppmärksamma och belöna företag med innovationer som kan förbättra produktionsmöjligheterna för industrin. Produkten skall vara av stort intresse för industriell automation, processautomation och inom digitalisering.
    De nominerade är:
  • Atlas Copco Compressor AB - E03:02
  • HEIDENHAIN Scandinavia AB - A01:20
  • IFM Electronic AB - B07:32
  • Novotek Sverige AB - B09:35
  • Schneider Electric Sverige AB - B04:62

Svenska Teknikpriset delas ut den 20 oktober kl 14:00 på scenen vid IndTech Lounge, B09:51.

Ackreditering: Nordic Food Industry; https://svenskamassan.se/press/pressackreditering/
Pressrum: Plan 2 i rum R7. Pressrummet är öppet under mässans öppettider.

Datum: 18–20 oktober 2022
Plats: Svenska Mässan, Göteborg
Öppettider: tisdag-torsdag kl. 9-17

För mer information kontakta:
Anki Fagerström, Business Manager
031- 708 82 37