Pressinbjudan till Nordic Outdoor den 3-5 maj på Svenska Mässan i Göteborg

Pressinbjudan till Nordic Outdoor den 3-5 maj på Svenska Mässan i Göteborg

Den 3-5 maj har Nordic Outdoor premiär på Svenska Mässan i Göteborg. En ny upplevelsebaserad samlingspunkt för den aktive livsstilsnjutaren och naturälskaren. På Nordic Outdoor får besökaren möjlighet att prova en rad spännande aktiviteter, lyssna på inspirerande seminarier och se på några av världens bästa äventyrsfilmer. Allt ingår i entrépriset.

- Nordic Outdoor möter det intresse som finns kring ett växande aktivt friluftsliv i både Sverige och övriga Norden. Men vi vill skapa något nytt. Ett event där upplevelsen och interaktivitet står i fokus och där besökarna blir både blöta, svettiga och känner att adrenalinet pumpar, säger Angela Anyai, mässansvarig för Nordic Outdoor.

På plats kommer det även finnas ca 80 utställare som säljer outdoorprodukter. 90% av branschens bästa varumärken finns på plats för den som är shoppingsugen. Mässan vänder sig till alla som utövar eller är nyfikna på allt från trailrunning, klättring, mountainbike, kajak, rullskidor, SUP, äventyrsresor och filmer till utrustning och tillbehör.

Röster från utställare:
- Jag är imponerad över med vilken rivstart Svenska Mässan drar igång Nordic Outdoor och vi är mycket glada att vi hoppade på Göteborgståget i ett tidigt skede. Vi, tillsammans med våra leverantörer, är ju på plats för att visa och sälja produkter och kan inte tänka oss en bättre mässmiljö att möta kunderna i än den, av aktiviteter sprängfyllda, arena som Svenska Mässan sytt ihop. Strålande helt enkelt, säger Jocke Sundström, Outnorth.

- Eftersom vi älskar äventyr, tänkte vi låta vår kundtjänst jobba från en portaledge som hänger trettio meter ovanför mässans entré. Vi hoppas att det blir roligare för våra kunder att få sina frågor besvarade från en plats som är lite mer äventyr än ett vanligt kontor, säger Johan Ekroth, Addnature.

På invigningsdagen av Nordic Outdoor den 3 maj klockan 12.30 kommer en av världens bästa klättrare, Said Belhaj, att göra en unik klättring på Gothia Towers fasad i Göteborg. En spektakulär och nervkittlande upplevelse som hela Göteborg kommer att kunna ta del av. Gothia Towers är ett av Nordens största hotell och det är på West Tower som är ca 78 meter högt som klättringen kommer att ske. Under klättringen följs samma normer och säkerhetsrutiner som för byggnadsarbetare som arbetar på fasader. Två rep är ankrade på taket, där också två säkrare kommer att finnas. Repen används endast som säkerhet och aldrig som någon hjälp vid själva klättringen.

På Nordic Outdoor finns en rad prova-på-aktiviteter för besökarna, exempelvis, mountainbike, klättring, hinderbana, trailrunning, SUP, slackline, rullskidor och kajak. En del av Valhallabadets bassänger kommer t ex att användas för kajakpaddling och i Burgårdsparken blir det trailrunning och mountainbike.

Det kommer också att finnas möjlighet att lyssna på inspirerande föredrag av personligheter som äventyrarna Ola Skinnarmo, Annelie Pompe, Vera Simonsson, Annelie Wester och gruppen Expedition 4everest samt löparen Marcus Torgeby för att nämna några. En biograf med en mix av världens bästa äventyrsfilmer och dokumentärer byggs upp och i anslutning till den visas en fotoutställning med bilder från diverse outdoor-fotografer.

Andra evenemang som kommer att gå av stapeln under Nordic Outdoor är:

SM i Bouldering 2013 som arrangeras den 4-5 maj i samarbete med Västkustens sportklätterklubb. Bouldering är klättring utan rep på en fem meter hög vägg med en matta som skydd. Mer information och anmälan www.vskk.se

Nordic Outdoor Challenge - Icebug City Trail. Den 5 maj arrangeras en 6 km kuperad terränglöpning mitt i city (Burgårdsparken). Loppets start och mål går på gräsplanen mellan Svenska Mässan och Valhallabadet. Mer information och anmälan www.icebugcitytrail.com

Nordic Outdoor Challenge - SUP-cross. Utmana dig själv och dina vänner i en crosstävling bestående av SUP och en hinderbana. Mer information www.sup.se/supcross-2013/

All om information om Nordic Outdoor hittar du på www.outdoornordic.com eller på Nordic Outdoors Facebook-sida
Titta gärna på Nordic Outdoors film på YouTube>>>

Pressackreditering
Pressackreditering sker till press@svenskamassan.se innan mässan. Under mässdagarna hanteras pressackrediteringar i informationsdisken i huvudentrén och pressmaterial från utställarna finns i Service Center.

Mässans öppettider
Fredag 3 maj 10.00-18.00
Lördag 4 maj 10.00-18.00
Söndag 5 maj 10.00-17.00

För mer information kontakta
Angela Anyai, mässansvarig för Nordic Outdoor, tfn 0733-578 910, e-post: angela.anyai@svenskamassan.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.