Påminnelse: Pressinbjudan till ProcessTeknik 18–20 oktober 2022 på Svenska Mässan, Göteborg

Media hälsas välkommen att ackreditera sig till ProcessTeknik 2022 - mötesplatsen för processindustrin och en plats där vi belyser gemensamma utmaningar kring energi, hållbarhet, produktion och cirkularitet.

Processindustrin har en central roll för morgondagens hållbara samhälle. Vi befinner oss i ett skarpt läge. Och hur vi löser processindustrins gemensamma utmaningar som förnybar energiförsörjning, cirkularitet och råvaruförsörjning är av stor betydelse.

I strävan mot det hållbara och cirkulära samhället är processindustrin central. Med sina många branschgrenar samlas industrin kring gemensamma utmaningar och tillverkningstekniker på ProcessTeknik - den ledande mötesplatsen för processindustrins gemensamma framtida lösningar.

På ProcessTeknik, i kombination med Scanautomatic och Nordic Food Industry, får du möjlighet att träffa en unik bredd av leverantörer, experter och branschkollegor. ProcessTeknik skapar en gemensam arena för att öka svenska företags möjlighet att hitta nya lösningar och öka sin konkurrenskraft.

Läs mer och ta del av våra nyheter inför mässan på ProcessTeknik.

Några höjdpunkter från scenprogrammet på ProcessTeknik:

• 18 oktober kl. 10:25: Preem växlar upp den förnybara produktionen
    Medverkande: Katarina Persson, utvecklingsingenjör Nya möjligheter, Preem AB, Henrik Rådberg, chef Nya möjligheter, Preem AB
  • 18 oktober kl. 10:45: Bringing waste to life - ”Sveriges grönaste industriprojekt”
    Medverkande: Michael Wiegert, Grundare, WA3RM AB
  • 18 oktober kl. 13:25: Resurssmart industri – smarta företag gör det tillsammans
    Medverkande: Lars-Erik Sjögren, vd, Biosorbe, Jonas Kihlman, Head of Development Area New Technologies & Start-up Companies på AFRY, Erik Djuvfeldt, säljare, Somas, Sandra Sundbäck, VD, Paper Province
  • 19 oktober kl. 10:00: Hur formar vi en klimatledande processindustri? Inblick i forskning och innovation
    Medverkande: Maria Edvall, projektledare, RISE, Stefan Heyne, CIT Industriell Energi AB, Hanna Paradis, processledare, Johanneberg Science Park
  • 19 oktober kl. 13:25: AI-resan och kompetens i processindustrin
    Medverkande: Robin Trankell, Chef Produktionsteknik på Roslagsvatten, Magnus Sjöström, Business Developer Digitalization Management på Afry, Daniel Ljungqvist, Försäljningschef Systemintegratörer på Schneider Electric
  • 20 oktober kl. 10:45: Smarta maskiner – en smart komponent åt gången (Edge Machine Learning)
    Medverkande: Jon Lindén, VD och medgrundare till Ekkono Solutions, Katarina Fégeant, Startup Program Manager, AI Sweden
  • 20 oktober kl. 11:35: Hitta ny affärspotential med hållbarhet i fokus
    Medverkande: Taina Flink, vice vd, Xvii, Karin Nyberg, vd, Xvii

För hela scenprogrammet: läs mer här!

Annat som händer på mässan:

• TankeSmedjan Sustainability Circle Här kommer vi att visa, prova på och uppleva vad vi menar att industrin måste göra för att nå en mer Hållbar Produktion 2030. Smedjan kommer att innehålla det som krävs för att tänka och testa tillsammans inom de områden vi menar att man måste utveckla sig och sin organisation. Vi gör det tillsammans med flera av det 50-tal verksamheter som är engagerade i nätverket Sustainability Circle.
  • Svenska Teknikpriset – Nytt pris som syftar till att uppmärksamma och belöna företag med innovationer som kan förbättra produktionsmöjligheterna för industrin. Produkten skall vara av stort intresse för industriell automation, processautomation och inom digitalisering.
    De nominerade är:
  • Atlas Copco Compressor AB - E03:02
  • HEIDENHAIN Scandinavia AB - A01:20
  • IFM Electronic AB - B07:32
  • Novotek Sverige AB - B09:35
  • Schneider Electric Sverige AB - B04:62

Svenska Teknikpriset delas ut den 20 oktober kl 14:00 på scenen vid IndTech Lounge, B09:51.

Ackreditering: ProcessTeknik,Pressackreditering
Pressrum: Plan 2 i rum R7. Pressrummet är öppet under mässans öppettider.

Datum: 18–20 oktober 2022
Plats: Svenska Mässan, Göteborg
Öppettider: tisdag-torsdag kl. 9-17

För mer information kontakta:
Anki Fagerström, Business Manager
031- 708 82 37