Pressinbjudan till Skyddsombudsdagarna 1 - 2 juni 2022 på Svenska Mässan, Göteborg

Media hälsas välkommen att ackreditera sig till Skyddsombudsdagarna 2022, en konferens om personligt skydd och industriell säkerhet. Underhållsmässan, Dagens Arbete, IF Metall, LO och NSA lyfter gemensamt högaktuella frågeställningar kring arbetsmiljö och säkerhet utifrån rollen som skyddsombud.

Programmet har fokus på säkerhet och arbetsmiljö inom industrin.

• Hur har arbetsmiljöarbetet i stort påverkats av pandemin?
  • Vikten av att ha skyddsombud i Sverige
  • Stor okunskap råder kring damm – Vad gäller och vad bör göras ur arbetsmiljösynpunkt?
  • Vikten av auktoriserade säkra utbildningar

Arbetsmarknadsministern invigningstalar om arbetslivskriminalitet

Vi får besök av Johan Danielsson, bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsminister, Regeringen som inleder dagen med att lyfta frågan om arbetslivskriminaliteten i Sverige. Regeringen har beslutat om kraftfulla åtgärder för att intensifiera arbetet mot den här typen av kriminalitet och om det får vi höra mer på Skyddsombudsdagarna. Moderator för dagen är Helle Klein, VD och Chefredaktör för Dagens Arbete.

Några höjdpunkter från scenprogrammet på Skyddsombudsdagarna

• 1 juni kl 13:10: Hur ska vi kunna bekämpa arbetslivskriminaliteten på bästa sätt?
      Medverkande: Johan Danielsson, bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsminister, Regeringen
    • 1 juni kl 13:30: Om skuggsamhället och den farliga arbetslivskriminaliteten – de värsta arbetsplatsolyckorna sker i det fördolda.
      Medverkande: Ola Pettersson, Ordförande, Delegationen mot arbetslivskriminalitet, Regerings-kansliet, Linnéa Magro, Utredare, LO och Elinor Torp, Journalist Dagens Arbete.
    • 1 juni kl 15:10: Hur språkar vi? Möt Northvolt där kollegor från 43 länder arbetar sida vid sida. Hur bedriver man säkerhetsarbete med en mängd olika nationaliteter på samma arbetsplats?
      Medverkande: Peter Frövén, Arbetslivsenheten, IF Metall och Helle Klein, VD/Chefredaktör Dagens Arbete.
    • 2 juni kl 09:45: Stor okunskap råder kring damm vilket skapar omfattande arbetsmiljöproblem inom industrin. Vad gäller och vad kan göras?
      Medverkande: Håkan Tinnerberg, Certifierad Yrkes- och miljöhygieniker, Docent, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Maria Albin, Professor, Karolinska Institutet och Erik Timén, Sales Manager Nordic, Sundström Safety AB.
    •  2 juni kl 11:30: Om vikten av att ha auktoriserade utbildningar inom industrin, tex för truck och lyft/lift.
      Medverkande: Johanna Edström, Reporter Dagens Arbete och Marcus Björn, VD Svensk Höjdsäkerhet.
    • 2 juni kl 12:00: Efter två års pandemi och med ny oro i vårt närområde ställer vi frågan hur man tar hand om själen på en arbetsplats. Och hur påverkas rollen som skyddsombud?
      Medverkande: Susanne Rappman, Biskop Svenska Kyrkan och Helle Klein, VD/Chefredaktör Dagens Arbete.

För hela programmet läs mer här!

Datum: 1 - 2 juni 2022
    Plats: Svenska Mässan, Göteborg
    Ackreditering: Underhållsmässan; https://svenskamassan.se/press/pressackreditering/

Pressrum: Monter B07:52 på Underhållsmässan.

Öppettider:

1 juni kl. 13:00 – 16:00
    2 juni kl. 09:30 – 13:30

För mer information kontakta:
    Anna Jarnö, Business Manager
    anna.jarno@svenskamassan.se