Pressinbjudan till Trä & Teknik 2- 5 september på Svenska Mässan i Göteborg!

Med drygt 200 utställare är Trä och Teknik i Göteborg Nordens mest kompletta träindustrimässa. Här visas hela bredden av produkter och tjänster för träindustrins alla delar med allt från stock till färdig komponent. I år sätter vi dessutom snickeri, möbler och inredning i fokus med en rad aktiviteter och demonstrationer.

Skogsindustrin sysselsätter 60 000 personer och exporterade 2012 för 123 miljarder kronor. Totalt omsätter branschen cirka 220 miljarder kronor per år. Trä & Teknik 2014 bidrar på sitt sätt till att lyfta fram bl a en möbelbransch som tar exportandelar på grund av att man har en unik kombination av tillgång till råvaran på nära håll, duktiga designers och framsynta produktionsföretag där design och teknisk utveckling får samverka och utvecklas.

Bygg i trä – framtidens byggmaterial!
Årets mässa blir också en manifestation för en bransch som tar miljöhotet och klimatmålen på allvar - skogen är klimatneutral. Bygger man av trä blir koldioxidutsläppen mindre. Trä binder koldioxid och är ett förnybart material. Dessutom är det vackert och väl lämpat för industriellt byggande.

Seminariet den 4 september belyser framtidens byggmaterial ur flera olika aspekter. Det inleds av Pär Holmgren, tidigare meteorolog på SVT, som nu arbetar heltid med hållbarhetsfrågor och då främst klimatförändringarna.

Wood Fusion
Tanken med Wood Fusion är att skapa en mötesplats mellan industri och design där trä som material står i fokus. I centrum finns kaffebaren, fem meter hög och utformad av tunna trälister med inspiration från en klassisk flätad korg, som byggs av TTC Tibro Training Centre.

Dessutom kommer ett antal seminarier att äga rum runt de utmaningar arkitekter, designers, konstruktörer, möbeltillverkare och byggföretag ställs inför. Varje dag innehåller ett nytt spår.
- Tisdagens seminarium har kompetensförsörjning som tema.
- Onsdagen ägnas åt Trä 2014. Trä som ger oändliga möjligheter till utveckling och möjligheter utifrån ett arkitektur- och designperspektiv.
- Torsdagen som är Stora Produktionsdagen handlar om hur teknik, automatisering och robotar påverkar hantverket.
- Fredagen, som går under temat Made in Sweden, tar ett samlat grepp om hur den svenska träbearbetande industrin ska få större uppmärksamhet och politisk respons.

För fullständigt seminarieprogram, klicka här >>>

Mackmyra Svensk Whisky ställer för första gången och kommer även att kunna erbjuda en unik whiskyprovning. Allt med utgångspunkt i ekfaten där whiskyn lagras.

Mässans öppettider
Tisdag 2 sept 09.00-17.00
Onsdag 3 sept 09.00-17.00
Torsdag 4 sept 09.00-17.00
Fredag 5 sept 09.00-17.00

Pressackreditering
Pressackreditering görs här >>>

Press Centre
Press Centre (R7) är beläget på plan 2. Det nås via huvudentrén mot Korsvägen eller entré Gothia Towers. Var uppmärksam på skyltning. Centret är utrustat med arbetsplatser för journalister. Där finns datorer, skrivare, mm samt allt pressmaterial som rör mässan.

Välkommen till Trä & Teknik och Wood Fusion på Svenska Mässan den 2-5 september!

För ytterligare information kontakta
Stefan Sundqvist, affärsansvarig Trä & Teknik och Wood Fusion, tfn 031-708 8071, e-post: stefan.sundqvist@svenskamassan.se

För mer information www.traochteknik.se och www.woodfusion.se

Svenska Mässan

Svenska Mässan Mässor och Möten AB är en av Nordens största och ledande arrangörer av mässor, events och konferenser med fokus på att skapa nya och bättre affärer genom personliga och gränsöverskridande möten.

Mässportföljen består av ett 30-tal egna varumärken jämte uppdragsmässor, som riktar sig till ett brett spektrum av branscher. Portföljen är i ständig utveckling för att möta våra kunders olika behov. Med ledande kompetens, gedigen erfarenhet och stor kapacitet skapar vi arenor för goda affärsmöjligheter på vår unika anläggning i stadens hjärta. Vår ambition är att vara våra kunders mest affärsskapande partner.

Svenska Mässan Mässor och Möten AB är ett helägt dotterbolag till Svenska Mässan Stiftelse med ca 70 anställda och en omsättning på runt 230 Mkr. Vd är Ulrika Liss-Daniels.
Andra bolag i Svenska Mässan-koncernen är Gothia Towers AB och Bok & Bibliotek i Norden AB.

Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se - www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö