Pressinbjudan till TUR 2013 den 21-24 mars på Svenska Mässan, Göteborg

Stora förändringar väntar inom den dynamiska resebranschen. Vilka produkter, vilken smart teknik står näst i tur? Att ligga i utvecklingens framkant är ett måste för den som vill lyckas inom den stenhårt konkurrensutsatta rese-, turism- och mötesnäringen. På TUR 2013 tar framtiden plats.

TUR är Nordens ledande mässa med inriktning på rese-, turism- och mötesindustrin och firar i år 30 år. TUR är en internationell rese- och turistmässa med över 90 länder och regioner representerade samt en stor Sverigeavdelning. På mässgolvet kan du möta över 500 utställare; hotellkedjor, transportbolag, researrangörer och resebyråer, konferens- och mötesanläggningar, teknikföretag, bokningsbolag m fl.

Drygt hälften av utställarna är destinationer. Turkiet är störst i utlandsavdelningen med 374 m2, uppdelat på tre montrar. Ett antal länder som inte varit med på länge återvänder i år, bl a Schweiz, Burma, Liechtenstein, Lesotho, Jamaica och franska Saint Martin.

TUR består av följande delar:
Networking Day - onsdag (20 mars)
Trade Days - torsdag och fredag (21-22 mars)
Public Days - fredag från kl. 14 till söndag kl. 17 (22-24 mars)

All information finns uppdaterad på TURs hemsida www.tur.se men vi vill särskilt lyfta fram:

Deals Under TUR-mässan finns chans att fynda resor, hotellrum och annat till fantastiska priser när utställarna bjuder på sina bästa erbjudanden. Sedan är det bara att bege sig till TUR-mässan. Dealsen kan bara köpas på mässan, klicka här >>>

Onsdag den 20 mars

Nationella Tillväxtdagen 2013 kl 10.00-15.15 Vad betyder "Innovation för tillväxt" i praktiken för turistnäringens företagare? Vad säger årets trendanalys och vad måste hända för att näringen ska undvika flaskhalsar, samverka bättre, tänka nytt och nå gemensamma mål?

Press Centre öppnar kl 12.00.

FuTUReTUR:s framtidsseminarie kl 15.30-17.45
- När ett flygbolag går omkull påverkas hela branschen. Men vem tar notan? frågar Eva Moen Adolfsson, VD på Resia Travel Group, en av fyra tunga aktörer som diskuterar framtiden på TUR 2013. Detta är en av de framtidsfrågor och utmaningar som kommer att tas upp i debatten. Och här möts fyra skarpa branschprofiler. Utfrågare och debattledare journalisten och författaren Carin Hjulström.

Presskonferens lokal R2 kl 18.00-18.45
På presskonferensen kommer vi att presentera vad som sker på TUR 2013 - nyheter och förändringar. Vi blickar också framåt och berättar bland annat om en satsning på att äga mer innehåll och att konkret skapa ett antal trendrapporter tillsammans med ett par aktörer i branschen.

Officiellt seminarieprogram
Aldrig förr har TUR satsat så hårt på innehållet under fackdagarna. I samarbete med en rad partners arrangerar TUR över 30 seminariepunkter i ett officiellt seminarieprogram. Du hittar information om talare och aktuellt program genom att klicka här >>>

Övriga programpunkter
Det pågår också en mängd olika föredrag och scenframträdanden som kan vara intressanta att bevaka. Under allmänhets dagar pågår också reseberättelser i våra seminarierum samt program på våra scener. Övrigt program för fackdagarna finner ni genom att klicka här >>>

Pressackreditering
Intresset från media är stort. För att skapa bra arbetsmöjligheter för representanter för media har vi skärpt reglerna för ackreditering. Ackrediteringen gäller endast arbetande press. Ackreditering görs till press@svenskamassan.se Presskorten skickas ut till anmälda journalister före mässan. För att få presskortet tillsänt i förväg måste anmälan vara oss tillhanda före den 15 mars. Vid anmälan efter den 15 mars skickas ej presskortet ut och uthämtning av presskort samt ackreditering direkt på plats sker då i Press Centre fr o m 20 mars kl 12.00.

OBS! Press Centre Press Centre är i år beläget i F-hallen och nås enklast via entré 2. Press Centre är utrustat med arbetsplatser med datorer och skrivare. Här finns också pressmaterial från utställarna och information om TUR 2013.

För ytterligare information kontakta:
Lisa Callert, mässansvarig för TUR på Svenska Mässan, tfn 031-708 82 16 eller Farhad Kakavand, biträdande mässansvarig, tfn 031-708 81 44. För mer information om TUR besök www.tur.se

Välkommen till TUR 2013!

Annika Orgert Sofia Pettersson

Kontakta oss gärna, e-post: press@svenskamassan.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag 600 anställda, en omsättning på 900 Mkr och generar årligen drygt 2,3 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.

Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06. Fax: 031-708 84 60. E-post: press@svenskamassan.se - www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö