Pressinbjudan: Träffa äventyraren Ola Skinnarmo

Ola Skinnarmo finns tillgänglig för media i Båtmässans pressrum, lördagen 7 februari klockan 11.00-12.00. Övrig tid nås han för information och intervjuer på mobil 0705-39 25 00.

Föreläsning av Ola Skinnarmo "Nya äventyr för Skinnarmo"

Plats: Båtmässan, Kongresshallen, Svenska Mässan Göteborg
Dag: lördag 7 februari
Tid: Kl 12.30-13.30

På lördagen föreläser äventyraren Ola Skinnarmo om sitt nya äventyr. Att segla genom Nordostpassagen i Nordenskiölds fotspår. Intresset för att lyssna på Ola Skinnarmos nya äventyr är så stort att Båtmässan beslutat flytta föreläsningen till Kongresshallen (med ingång genom Båtmässan), så att alla besökare som vill ska få plats.

Ola Skinnarmo på Båtmässan:
Seglar genom Nordostpassagen
i Nordenskiölds fotspår

Äventyraren Ola Skinnarmo förbereder som bäst sitt nästa äventyr, en seglats på 6 000 sjömil genom Nordostpassagen. Precis som den legendariske polarforskaren Nordenskiöld gjorde 1878.
På Båtmässan i Göteborg kommer han under lördagen att berätta om expeditionen och de hårda strapatser som väntar.
- Intresset för Skinnarmos föreläsning är så stort att vi beslutat oss för att flytta den till Kongresshallen, så att alla besökare ska få plats, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Ola Skinnarmos expedition startar i mitten av juni från Skeppsbron i Stockholm. Expeditionen kommer också till Göteborg innan den seglar norrut mot Tromsö. Seglatsen går vidare till Svalbard och Murmansk. Om allt går väl väntas expeditionen nå Berings Sund i mitten av september.

1800-talets äventyrare, Nils Adolf Erik Nordenskiöld skrev för alltid in sig i historieböckerna när han med skeppet Vega 1878-1880 blev den förste att segla Nordostpassagen, från Atlanten till Stilla Havet norr om Sibirien. Resan gick bra tills 100 sjömil återstod. Då frös fartyget fast i isen och Nordenskiöld och hans besättning tvingades övervintra i tio månader.
- Tyvärr är det allt mindre is uppe i Arktis numera. Men det finns ändå en stor risk att fastna. Eftersom isen blivit tunnare rör den sig också snabbare och är svårare att beräkna, säger Ola Skinnarmo.

Han ser expeditionen som en hyllning till Nordenskiöld men vill också sätta fokus på miljön och de förändringar som sker uppe i Arktis.
- Jag har själv sett att den globala uppvärmningen är ett faktum och tycker det är väsentligt att visa hur den kan komma att påverka oss i framtiden.

Expeditionens båt, Explorer av Sweden, är ombyggd och 57 fots Långedrag Marin från 1997 som anpassats för de tuffa förhållanden som väntar. Den har bland annat fått nya segel, ny navigationsutrustning och en genomgång av riggen vid Ö-varvet på Öckerö.

För ytterligare information kontakta:
Ola Skinnarmo, mobil 0705-39 25 00, e-post ola@ skinnarmo.com
Bengt Wallin, mässansvarig Båtmässan, tel 031-708 80 91, mobil 0708-80 80 68

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.