ProcessTeknik gör efterlängtad comeback efter fyra års paus

ProcessTeknik gör efterlängtad comeback efter fyra års paus

Efter fyra års uppehåll har ProcessTeknik gjort comeback. I skenet av den transformation som processindustrin just nu genomgår blir mötesplatsen viktigare än någonsin. Under ProcessTekniks tre dagar samlades både svenska och internationella företag för att samverka kring de gemensamma utmaningar som industrin står inför.

ProcessTeknik är den ledande mötesplatsen för processindustrins gemensamma lösningar för morgondagens industri.

På ProcessTekniks scen kunde mässans deltagare ta del av ett späckat program. Till exempel presenterade Xvii och EIT Manufacturing ett erbjudande till företagare inom processindustrin som vill ta ett nästa kliv inom hållbar och cirkulär affärsutveckling med hjälp av kompetens och strategiska resurser från Xvii i kombination med ett europeiskt nätverk, och projektstöd från EiT Manufacturing.

– Vi presenterade en möjlighet för företag som vill växla upp eller hitta sin affärspotential inom hållbarhet både i och utanför Sverige. Tillsammans kan vi och EIT Manufacturing erbjuda rådgivning och resurser för att lyckas med affärsexperiment eller expansion, säger Karin Nyberg, VD, expert hållbar affärsutveckling, Xvii.

– Tillverkningsindustrin står inför gemensamma utmaningar, såsom hållbarhet och digitalisering. Via EIT Manufacturings stora nätverk kan vi matcha tillverkningsföretag med innovativa lösningar från hela Europa. Vi kan främja finansiering, stödja innovationskapacitet och erbjuda nya möjligheter att expandera, säger Abir Hossain, Business Creation Manager, EIT Manufacturing

En av utställarna på ProcessTeknik var Axflow.
– Mässan har varit långt över förväntan. Vi har haft väldigt många besökare och bra personer som tittat förbi. Just nu pratar vi mycket om energibesparingar i branschen. Att vi får träffa folk igen och mötas efter covid-åren ger oss den bästa verkningen. Det digitala samhället är viktigt, men folk gör fortfarande affärer med folk, så är det bara, säger Niklas Holmstedt, vd på AxFlow.

Några andra som deltog på ProcessTeknik som utställare var Fagerberg.
– Det känns jättebra att mötas igen efter fyra år. Mässan är den naturliga mötesplatsen för branschen. Vi står som bransch inför stora utmaningar just nu när det kommer till kompetensbrist. Kompetensförsörjning och den gröna omställningen är branschens hetaste frågor, därför är sådana här mötesplatser så viktiga, säger Niclas Johansson, försäljningschef på Fagerberg.

Svenska Teknikpriset
Parallellt med ProcessTeknik, genomfördes också mässorna Nordic Food Industry och Scanautomatic. Under mässornas sista dag delades Svenska Teknikpriset ut, ett pris som i år innefattade nominerade från alla tre mässor! Priset, som uppmärksammar innovation inom industrin, är uppdelat i två delar - ett pris från juryn och ett från besökarna på mässorna.

Schneider Electric tar hem Svenska Teknikprisets jurypris
2022:s vinnare av Svenska Tekniksprisets jurypris är Schneider Electric för sin digitala plattform EcoStruxure.

• Den här vinsten är jätteviktig för oss, dels för att uppmärksamma den här nya teknologin men det är även ett kvitto på att Schneider Electric ligger i framkant när det kommer till mjukvaruplattformar. Öppenheten är en viktig del och vi ser att det är viktigt för hela industrin att börja jobba mer så. Därför är det här jättekul, säger Daniel Ljungqvist, säljchef på Schneider Electric.

Novotek vinnare av besökarnas pris
Novotek tog 2022 hem Svenska Teknikprisets besökarpris, där de var nominerade för sin mjukvarulösning Intelligence Hub.

– Novotek står för ny teknik och priset visar att vi gör rätt saker. Att vi lyckats med att ta fram ny teknik till industrin. Det krävs innovation för att finnas med i framtiden och det här priset är ett bevis på att vi gör det, säger Thomas Lundqvist, säljchef på Novotek.

Även Heidenhain och Atlas Copco Compressor tilldelades hedersomnämnanden av juryn för sina innovativa lösningar.

Fakta om Scanautomatic, ProcessTeknik och Nordic Food Industry
Deltagandet och engagemanget i mässorna var likväl stort som glädjande. På mässornas tre scener kunde deltagarna ta del av 110 lärorika och spännande programpunkter, och på de tre mässgolven kunde man besöka 276 unika utställare. Totalt medverkade 12 060 personer på årets Scanautomatic, ProcessTeknik och Nordic Food Industry.