Rekordstort intresse för D-Congress på Svenska Mässan den 12 mars

Rekordstort intresse för D-Congress på Svenska Mässan den 12 mars

- Största mötesplatsen i Norden för digital handel

Den digitala handeln slår alla rekord och intresset är stort för e-handlarnas egen mötesplats D-Congress. Efter 35 år har kongressen nu flyttat till Göteborg och äger rum den 12 mars på Svenska Mässan. Bland talarna finns många av de ledande experterna på digital handel.

Var tionde skjorta säljs inte i en fysisk butik - utan på nätet. Näthandeln inom detaljhandeln omsätter redan över 43 miljarder kronor per år och fortsätter att växa kraftigt med ökning på 16 procent under 2014.

Detta gör att allt fler företag ser möjligheterna med digital handel. Men för den som ännu inte tagit steget kan det vara svårt att veta var man ska börja. Andra har utvecklat försäljningen online, men inser att det gäller att hela tiden hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna på området.

- Framtidens tillväxt inom handeln kommer att vara digital. Men digitaliseringen ritar om kartan fullständigt för hur man ska göra affärer och vi ser att det finns ett stort behov av kunskap och en önskan att hålla sig uppdaterad på området, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel som arrangerar e-handelsdagen D-Congress.

Årets kongress blir det största hittills och med över 100 utställare och 1 000 besökare är D-Congress också Nordens största mässa för den digitala handeln. Under tidigare år har kongressen ägt rum i Borås men för att bemöta den stora efterfrågan har man valt att flytta till Svenska Mässan i Göteborg.

- Vi vill öka kännedomen om den digitala handeln och dess betydelse. Det är också viktigt att fler olika branscher möts och lär av varandra. Detaljhandeln och olika servicenäringar, som rese- och hotellbranschen till exempel, har utvecklat olika slags digitala lösningar och kan ha stor nytta av ökat samarbete. Vi vill också att D-Congress ska bli en plattform för samverkan mellan företag i hela Norden, fortsätter Jonas Ogvall.

På kongressens tre scener kommer inspirerande talare dela med sig av sin kunskap. Bland de 25 talarna finns bland annat pr-konsulten och moderaternas tidigare chefsstrateg, Per Schlingmann, samt digitalhandelexperten Ingrid Söderlund som arbetat för bland annat Victoria's Secret och Filippa K.

- Vi vill att D-Congress ska vara givande för våra medlemsföretag som redan ägnar sig åt e-handel samt de företag som är nyfikna på vad digitaliseringen kan erbjuda, säger Jonas Ogvall.

D-Congress äger rum den 12 mars 2015 på Svenska Mässan i Göteborg.
För mer och fördjupad information om D-Congress den 12 mars, vänligen se: www.dhandel.se

Det går även utmärkt att ta direkt kontakt med Svensk Digital Handel:
Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel, på tel. +46 709 76 44 26 eller e-mail: jonas.ogvall@svenskhandel.se

D-Congress finns också på twitter #dcong15

För ansökan om pressackreditering, kontakta:
Caroline Tullock, registreringsansvarig, carolinetullock@gmail.com

Om Svensk Digital Handel: Svensk Digital Handel är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet. Som medlem i Svensk Digital Handel får svenska e-handelsföretag hjälp med både frågor och förslag som bidrar till ett tryggare, smartare och mer lönsamt digitalt företagande. Svensk Digital Handel driver affärsutveckling tillsammans med marknadens största aktörer och leverantörer. Tillsammans med våra medlemmar gör vi det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85