Richard Ford kommer till Bokmässan 2013

– en Pulitzervinnare som skriver om människans gåtfulla drivkrafter

Den amerikanske författaren Richard Ford kommer till Bokmässan, som i år hålls 26-29 september. Han har bland annat tilldelats Pulitzerpriset för bästa skönlitterära verk.

Richard Ford, född 1944 i Mississippi, är främst känd för romanerna Sportjournalisten, Självständighetsdagen och Som landet ligger. 1996 tilldelades han det prestigefulla Pulitzerpriset för Självständighetsdagen.

Ford gästar Bokmässan för att tala om sitt författarskap och sin senaste roman Kanada, som släpps i svensk översättning till hösten. Det är en historia om människans mörkaste, starkaste och mest gåtfulla drivkrafter. Författaren tar oss med till 1950-talets Amerika där makarna Parsons genomför ett bankrån i Montana, ett rån som är upptakten till en vindlande resa för familjen.

Richard Ford har arbetat som lärare, baseballtränare och sportjournalist. Trots att han led av dyslexi bestämde sig Ford för att studera litteratur. Han såg aldrig läs- och skrivsvårigheterna som ett handikapp: "Att tvingas läsa långsamt har gjort min relation till språket grundligare." Richard Ford debuterade 1976 med En bit av mitt hjärta, som nominerades till Hemingwaypriset för bästa debutroman.

Hela seminarieprogrammet för Bokmässan 2013 släpps 28 maj.

Bokmässan äger i år rum 26-29 september på Svenska Mässan i Göteborg och har Rumänien och den rumänska litteraturen i fokus. Bokmässan är Nordens största kulturevenemang med 100 000 besök årligen.

Mer information om Bokmässan finns på www.bokmassan.se
Följ också Bokmässan på Facebook och Twitter.

För frågor, kontakta
Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef Bok & Bibliotek,
tel + 46 701 61 65 09, bje@bokmassan.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.