Röster från Katalonien på Bokmässan 2014

Vid sidan av Bokmässans brasilianska fokus riktar vi i år blickarna rakt söderut mot Katalonien. I sju seminarier och ett omfattande monterprogram som fått det övergripande namnet Röster från Katalonien tar vi en närmare titt på den katalanska litteraturen.

Tio katalanska författare kommer till Bokmässan för att ge en närmare insyn i litteraturen från den nordöstra regionen i Spanien.

Jaume Cabré är en av Kataloniens internationellt mest hyllade författare och har tilldelats en rad litterära priser, bland andra det mest prestigefulla katalanska litteraturpriset Premi d’Honor de les Lletres Catalanes. Han medverkar bland annat i seminariet Kan minnet övervinna tragedin?.

Núria Amat debuterade 1997 och har sedan dess skrivit ett flertal romaner, publicerade på både spanska och katalanska. Tre av hennes böcker har blivit översatta till svenska, varav den senaste, Själens land, kommer i höst. Núria Amat deltar bland annat i seminariet Barcelona, fantasins stad.

Javier Cercas är författare, professor i spansk litteratur och regelbunden medarbetare av den katalanska dagstidningen El País. Hans böcker är i dagsläget översatta till 26 språk. Han kommer att medverka i seminariet Vad kan fiktionen uträtta? tillsammans med den brasilianska författaren Daniel Galera.

Najat El Hachmi föddes i Marocko 1979 men har bott i Spanien sedan hon var åtta år. Hon debuterade 2008 med den hyllade romanen L’últim patriaca (The Last Patriach). Hon har sedan dess översatts till åtta språk. El Hachmi är bland annat en av de medverkande i seminariet Katalonien, litteraturens hem.

Albert Sánchez Piñol debuterade med Kall hud 2003. Boken blev ett litterärt fenomen och har i dagsläget översatts till 37 språk, däribland svenska. På Bokmässan medverkar han vid tidigare nämnda seminarierna Barcelona, fantasins stad och Katalonien, litteraturens hem.

Dessutom kommer författaren Care Santos , poeterna Francesc Parcerisas Marta Pessarrodona och Salem Zenia , samt illustratören  Mariona Cabassa till Bokmässan.

Läs hela programmet för Röster från Katalonien här.
Röster från Katalonien arrangeras i samarbete med Institut Ramon Llull i Barcelona.

Mer information om Bokmässan finns på www.bokmassan.se
Följ också Bokmässan på Facebook och Twitter.

För mer information: Joanna Wahlsten, presskontakt
tel +46 (31) 708 84 13, jw@bokmassan.se

Bokmässan äger i år rum 25–28 september på Svenska Mässan i Göteborg och har Brasilien och den brasilianska litteraturen i fokus. Bokmässan är Nordens största kulturevenemang med 100 000 besök årligen.

Bok & Bibliotek i Norden AB, 412 94 Göteborg, Sweden | Mässans Gata 20 | Tel 031-708 84 00 | www.bokmassan.se