Sandviken ökar tryggheten i hemvården: Webbsida visar när hemtjänsten kommer

Nu kan vård- och omsorgstagarna som har hemtjänst se när de får besök. Och anhöriga till omsorgstagare på särskilda boenden kan se vad som händer deras nära och kära.

Det är Sandvikens kommun som skapat en smart kund- och anhörigportal som nås via internet.

Projektet syftar till att anpassa vårdarbetet mer efter användarnas behov. Både anhöriga och omsorgstagare kan därmed påverka sin vardag bättre.

Lena Carlsson är projektansvarig för det kommunala initiativet i Sandviken. Hon kommer att presentera projektet under Vitaliskonferensen, Nordens största mötesplats för framtidens vård och omsorg, som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg 21-23 april.

- Det kanske viktigaste är att användarna har varit med i utvecklingsarbetet. Vi frågade dem helt enkelt före projektstart om vilka behov de hade. Genom det samarbetet kvalitetssäkrades projektet bättre och snabbare än normalt, säger Lena Carlsson.

För att nå portalen på internet loggar användaren in med ett användarnamn och ett lösenord som han eller hon får från kommunen. Väl inne på sajten finns några överskådliga menyer som användaren kan välja för att lätt skaffa sig nyttig information. Ett exempel är att hemtjänstens dagplanering syns för omsorgstagaren och dess anhöriga.

- Det är givetvis skönt att veta när besöken sker och vilka som kommer. Inte minst ur trygghetssynpunkt, eftersom rätt besöksinformation minimerar risken att hemtjänsttagarna släpper in okänt folk, säger Lena Carlsson.

Portalen har testats under ett år i ett hemtjänstområde i Sandviken. Högskolan i Gävleborg har hjälpt till att utvärdera projektet i form av enkäter och intervjuer.

- Alla anhöriga som deltagit i projektet är väldigt nöjda med den nya tjänsten. De är faktiskt så tillfreds att de vill ha ytterligare funktioner. Det önskemålet ska vi arbeta vidare med nu. Bland annat handlar det om en meddelandefunktion, säger Lena Carlsson.

Därmed ökar livskvaliteten ytterligare för alla berörda som har hemtjänst eller lever på ett särskilt boende. På sikt ska funktionen även kunna användas för dagverksamheten.

För ytterligare information:

Eva Martinsson, konferens- och mässansvarig för Vitalis, tel 031-708 82 40,

e-post eva.martinsson@svenskamassan.sewww.vitalis.nu

Lena Carlsson, projektansvarig Sandvikens kommun, tel 026-240 000

412 94 Göteborg. Besöksadress: MässansGata / Korsvägen.
Tel: 031-7088000. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56