Scanpack får besök av japansk förpackningsindustri

Två japanska delegationer, IPPJ, Institute of Packaging professionals Japan och TPPS, Toyobo Packaging Planning Services, kommer att besöka Scanpack 2009 för att studera svensk förpackningsindustri och knyta affärskontakter.

- Att man nu skickar inte mindre än två stora delegationer med närmare 50 deltagare totalt trots att Japan drabbats hårt av finanskrisen, tyder på ett mycket stort intresse för svensk förpackningsindustri, säger Siv Edlund, Senior Advisor på Scanpack.
De japanska besökarna har Designtorget som sin utgångspunkt på mässan där de ska fördjupa sig i svensk förpackningsdesign, men kommer att ägna hela mässan stort intresse.
- De är mycket intresserade av att träffa svenska förpackningsföretag inom alla områden - RFID, biopack, materialteknologi, förpackningsmaskiner, design och tryckt elektronik bland annat.
En av programpunkterna under Scanpack är matchmaking-samtal som förhoppningsvis kan leda till nya affärsmöjligheter för svenska förpackningsföretag. Därutöver kommer också att arrangeras en runda bordsdiskussion mellan ett antal japanska och svenska förpackningsföretag för att diskutera aktuella ämnen och tänkbara samarbetsmöjligheter.
- Japansk förpackningsindustri ser Scanpack som ett fönster mot övriga Europa. Då ska man veta att japanerna själva ligger mycket långt framme. Att de är så intresserade av Sverige och Scanpack är ett oerhört gott betyg både åt mässan och åt branschen som helhet, påpekar Siv Edlund.

Vill du veta mer?
Ring Siv Edlund, senior advisor Scanpack tel. 031-708 8060 eller gå in på
www.scanpack.se

Fakta Scanpack
Scanpack arrangeras för 16:e gången och är Skandinaviens ledande mässa för hela förpackningsindustrin. Mässan arrangeras vart tredje år och fyller hela Svenska Mässans anläggning samt Scandinavium. Det gör Scanpack till Svenska Mässans största mässa alla kategorier. Scanpack 2006 lockade 536 utställare som representerade 677 företag från 24 länder. Mässan hade 17.770 besök från 58 länder.

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85