Affisch Bokmässan 2021. / Illustration: Carl Johan De Geer.

Sju finalister till Bokmässans bildningspris

Nu presenteras finalisterna till Bokmässans bildningspris 2021. Priset delas ut till en aktör som med bildning som verktyg arbetar för att främja kunskap, demokrati och tolerans. Arbetet ska präglas av relevanta frågor som rör något av årets tre teman på Bokmässan: demokrati, läsning eller nordisk litteratur.

Följande sju finalister har valts ut av juryn:

• Akalla 4H-klubb på Akalla 4H-gård i Stockholm som bedriver läsfrämjande verksamhet.
  • Berättarministeriet som verkar för att minska segregationens negativa konsekvenser på barns skolgång.
  • Charlotte Eliasson, medielärare på Lerums gymnasium som med eleverna skapat bokserien Framtidens hjältar utifrån FN:s globala mål.
  • Karl-Magnus Johansson, arkivarie på Riksarkivet i Göteborg som på ett mångfacetterat sätt arbetar med offentliga arkiv.
  • Läsfrämjarinstitutet som bedriver läs-, litteratur- och kulturfrämjande verksamhet för barn och deras medföljande vuxna.
  • Parul Sharma, författare och människorättsaktivist med fokus på hållbarhetsfrågor.
  • Vetenskap & Allmänhet, ideell förening med syfte att göra vetenskap tillgänglig för alla.

Juryn som utser vinnaren består av partner till årets demokrati-tema på Bokmässan:

• Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund
  • Tove Lindahl Greve, generalsekreterare Majblomman
  • Anette Novak, direktör Statens medieråd
  • Elin Hellström, ansvarig för Tema Demokrati på Bokmässan och ordförande i juryn.

Årets vinnare presenteras den 23 september under Bokmässan. Vinnaren tilldelas, förutom ett diplom, en skulptur som gestaltar bildningens förmåga att vidga och expandera idéer, tankar, tolerans och förståelse. Dessutom får vinnaren en signerad illustration av konstnären Carl Johan De Geer. Ytterligare en signerad originalillustration kommer att lottas ut bland dem som skickat in en nominering.

Bakgrund
2017 utgjorde bildning huvudtema på Bokmässan och Bokmässans bildningsstipendium instiftades med utgångspunkt i litteraturens förmåga att låta oss dela en annan persons verklighet, samt i skolans och bibliotekens uppdrag att förmedla kunskap om världen och ge färdigheter att kritiskt tolka den. 2021 görs stipendiet om till Bokmässans bildningspris.

Tidigare års vinnare:

2017 Lerums gymnasium
Genom att introducera multinarrativ i historieundervisningen, en modell där olika perspektiv på historien presenteras sida vid sida, har Lerums gymnasium målmedvetet arbetat för att främja dialog, fördjupa elevernas förståelse av historien och utmana förutfattade meningar.

2018 Stina Oscarson
För sitt demokratiarbete genom författarskap och föreläsningsverksamhet. För hennes outsinliga vilja och mod att utmana etablerade och fastlagda politiska, kulturella, sociala, ekonomiska ordningar.

2019 Matiss Silins
För sitt arbete med Ordkanon – ett nätverk av professionella scenpoeter som sträcker sig över hela Sverige. Nätverket verkar i landets skolor för att hålla lektioner och workshops i poetry slam och spoken word. Syftet är att demokratisera ordet och ge varje människa rätten till sitt eget uttryck och sin egen berättelse.

2020 delades inget pris ut på grund av pandemin.

Om Bokmässan

Bokmässan är Nordens största kulturevenemang och årets viktigaste litteraturhändelse. Sedan starten 1985 har miljontals läsare, författare och branschfolk lockats till Göteborg i början av hösten. Mässan är sedan länge en mittpunkt för svensk bokutgivning och erbjuder även kompetensutveckling, inspiration och rekreation. Bokmässan 2021 blir en hybridmässa med bokförsäljning och studiosamtal som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 23–26 september och direktsänds på Bokmässan Play. Årets teman är Demokrati (arrangeras i samarbete med kommittén Demokratin 100 år, Lärarnas Riksförbund, Globala Torget, Majblomman och Statens medieråd), LÄS! LÄS! LÄS! (arrangeras i samarbete med Läsrörelsen) och Nordisk litteratur.

Läs mer om årets teman här >>

För mer information, kontakta:
, kommunikationschef
mn@bokmassan.se