Visions ordförande Veronica Magnusson delar ut utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun till Henrik Thunes och Per Törnvall, Sollentuna kommun

Sollentuna utsedd till Sveriges KvalitetsKommun 2019

Sollentuna kommun tilldelas utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun 2019. Ett väl fungerande samspel mellan politiker och tjänstepersoner samt ett tydligt styrsystem är några av de faktorer som lyfts fram i juryns motivering. Prisutdelningen ägde rum under Kvalitetsmässans invigningsgala på GöteborgsOperan under tisdag kväll.

Utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun delas ut vartannat år i samband med Kvalitetsmässan i Göteborg, och går till den kommun som har lyckats bäst med att utveckla och förbättra demokrati, verksamheter, arbetsmiljö och samhällsbyggande.

Juryns motivering lyder:

Sollentuna har erhållit utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun 2019.

Sollentuna har i sin styrning tre övergripande mål: ”Trygghet och välfärd genom livet”, ”Hållbar och konkurrenskraftig tillväxt” och ”Attraktiv och effektiv organisation”.

Ett väl fungerande samspel mellan politiker och tjänstepersoner samt ett tydligt styrsystem är några av orsakerna till att dessa mål genomsyrar organisationen och ger kraft för att kunna ge brukarna god service till en rimlig kostnad.

En god finansiell styrka, hög kvalitet och låga kostnader inom flera verksamheter gör att Sollentuna lättare kan möta flera av de utmaningar som Kommunsverige står inför idag.

Sollentuna är en värdig vinnare av priset som är en skulptur av konstnären Ernst Billgren och 50 000 kr.

– Vi har visionen om att vara Sveriges mest attraktiva kommun och ibland kan man få höra nästan lite kritiskt ”måste ni ligga i framkant inom alla områden, måste ni ha så höga ambitioner?” Svaret på det är faktiskt – ja, vi är skyldiga våra invånare det, våra brukare och våra företag, säger Henrik Thunes, ordförande i Kommunstyrelsen, Sollentuna kommun.

Juryn för Sveriges KvalitetsKommun 2019 bestod av Vesna Jovic, tidigare vd för Sveriges Kommuner och Landsting (juryns ordförande), Göran Arrius, ordförande Saco, Henrik Edman, direktör Kvalitetsmässan, Veronica Magnusson, ordförande Vision, Hans Petersson, Kommunforskning i Västsverige (KFI), och Morten Øgård, professor vid Universitetet i Agder.

Läs mer om utmärkelsen på kvalitetsmassan.se.

Kvalitetsmässan pågår den 12–14 november 2019 på Svenska Mässan i Göteborg. Kvalitetsmässan arrangeras vartannat år och är Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling.

Kvalitetsmässans syfte är att stimulera utvecklingen av Sveriges offentliga verksamheter och det svenska samhället i riktning mot ökad kvalitet och effektivitet. Genom att uppmärksamma förebilder och goda exempel, presentera väl arrangerade seminarier, intressanta talare och aktuella ämnesområden, ska Kvalitetsmässan vara den viktigaste mötesplatsen för alla som arbetar inom offentligt finansierade verksamheter. Läs mer på www.kvalitetsmassan.se

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse. Stiftelsens uppdrag är att främja näringslivet och varje år genereras drygt 3,2 miljarder kronor i turistekonomiska effekter. Läs mer på www.svenskamassan.se

Haron Zafar

Affärsansvarig/Business Manager +46 (0)31-708 80 60