Storsatsningar på Leva & Fungera lyfter hjälpmedelsbranschen

Storsatsningar på Leva & Fungera lyfter hjälpmedelsbranschen

Efter tre fullspäckade dagar på Svenska Mässan stängde igår Nordens största mötesplats för tillgänglighet och hjälpmedel dörrarna för i år. Över 12 000 besökare och fler än 200 utställare medverkade på årets Leva & Fungera som i år växlade upp med flera nysatsningar främst mot fackbesökare. I år fanns även möjligheten att besöka mässan digitalt – detta fick stor uppmärksamhet med över 8000 visningar av livestreamade rapporteringar från mässgolvet.

Sedan 1980 har Leva & Fungera lockat tusentals besökare som köper, förskriver eller använder teknologi, utrustning och tjänster inom hjälpmedelsbranschen. I år var dragplåstren fler än någonsin – med ett stort, kostnadsfritt seminarieprogram, en autentisk hemmiljö för produktvisning och guidade produktvisningar. Satsningarna resulterade i ett myllrande mässgolv och fullsatta seminarier. En av många nöjda utställare var Etac, som i år satsade stort på sin medverkan med både monter, eget seminarieprogram och utställning i Upplev rummet.

- Leva & Fungera lyfter och uppmärksammar branschen precis så som den förtjänar – genom att ta plats och erbjuda en öppen och tillgänglig mötesplats i hjärtat av Göteborg. Som hjälpmedelsleverantör är det ovärderligt för oss att här få träffa beslutsfattare, förskrivare och slutanvändare – en nödvändig mix för att fortsatt kunna utveckla vår verksamhet och erbjuda bästa produkter och lösningar för användare och köpare, menar Mats Göthberg, VD på Etac.

Mikael Carlsson, Key Account Manager på Handicare, rapporterar också om succé:- Vårt deltagande har varit jättebra! Våra viktigaste kunder finns här – förskrivare, inköpare och konsulenter för hjälpmedelsavtal. Här träffar vi dessutom även slutanvändare som ger oss värdefull feedback. Det är en bra mix.

Årets storsatsning på ett kostnadsfritt seminarieprogram drog arbetsterapeuter, fysioterapeuter och andra förskrivare från hela landet till mötesplatsen. Särskilda publikdragare var seminarierna om psykisk ohälsa med moderatorerna Sanna Lundell och Ann Söderlund, liksom föreläsningen om lågaffektivt bemötande som hölls av Bo Hejlskov och föreläsningarna om förflyttning och positionering med Bart van der Heyden.

Innovationer stod högst i fokus både på mässgolvet och i seminarieprogrammet. Draknästet lockade en nyfiken publik med tre start-up-företag som presenterade nya spännande lösningar som ännu inte nått marknaden, och i området Upplev rummet fick besökarna en unik möjlighet att se hur produkter inom välfärdsteknik används i en autentisk hemmiljö.

- Vi har verkligen arbetat hårt med att utveckla innehållet på mötesplatsen för att göra den ännu mer relevant för både besökare och utställare. Det är härligt att se hur mötesplatsen utvecklas åt rätt håll - med många nya möten och relationer som skapats på mässgolvet, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Leva & Fungera.

Att Leva & Fungera är årets happening i branschen märktes både på den populära aktivitetsytan, där besökare fick chansen att prova på olika sporter och testa utställares produkter i lugn och ro, och på den öppna scenen där publiken drogs med av sång, föreläsningar och uppträdanden. En uppmärksammad nyhet för i år var möjligheten att besöka mötesplatsen digitalt. Livestream-klipp från mässgolvet visades över 8000 gånger på sociala medier där följare även kunde ställa frågor till utställare och talare i realtid. Nästa Leva & Fungera går av stapeln den 13 - 15 april 2021.

LÄS MER OM LEVA OCH FUNGERA HÄR

För frågor om Leva och Fungera kontakta:

Monika Ölund, Affärsansvarig för Leva och Fungera på Svenska Mässan
monika.olund@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 3,1 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85