Succé för årets hästfest

Succé för årets hästfest

Sveriges stora hästfest, EuroHorse och Gothenburg Horse Show, är över för den här gånngen. Svenska Mässans andra största mässa, sett till antal besökare, och Sveriges största årligen återkommande inomhusevenemang, summerar ett bra mellanår och genrep inför FEI EM i Ridsport i Göteborg i augusti.

- Utställarna har sålt väldigt bra under evenemanget i år. Flera säger sig slagit rekord, vilket är fantastiskt roligt. Nu laddar vi alla om inför EM i Göteborg i augusti, sammanfattar Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse.

Förutom köpfesten där såväl kläder och ridutrustning som lastbilar och stallinredning bytte ägare, har kringarrangemangen på mässan fått allt större betydelse. Årets program i paddocken och seminarierna i anslutning har vuxit från att vara ett komplementprogram till minst lika viktiga publikdragare som shoppingdelen i mässan. Hästfolk är kunskapstörstande och många väljer numera att lägga en separat heldag på mässan istället för som tidigare att gå igenom mässan i samband med att de tittade på världscuptävlingarna i Scandinavium.

Totalt kom 78 810 besökare till EuroHorse, Gothenburg Horse Show och Hästföretagarforum 2017 under evenemanget.

Även arrangörerna av Gothenburg Horse Show i Scandinavium är nöjda med årets tävlingar som bland annat bjöd på världscupfinal i fyrspannskörning och Europafinaler i världscupen i både dressyr och hoppning. Därmed var det på sätt och vis ett genrep inför sommarens EM i hoppning, dressyr, fyrspann och paradressyr.
- Vi har passat på att trimma EM-organisationen under årets Gothenburg Horse Show, vilket känns riktigt bra. Det krävs mycket av många för att både genomföra Sveriges största årligen återkommande inomhusevenemang och landets största idrottsevenemang utomhus samma år. Samtidigt är det en styrka – kunskapen finns och både ryttare och publik älskar Göteborg, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för både Gothenburg Horse Show och EM.

Självklart kommer även EM att ha ett stort mässområde i anslutning till tävlingsarenan Ullevi och aktivitetsområdet på Heden Shopping Village by EuroHorse.

- Många av utställarna under EuroHorse har passat på att boka monter under EM. Det kommer att bli ett evenemang av sällan skådat slag som syns i hela Göteborg och lockar besökare från hela världen, avslutar Klas Pettersson.

EuroHorse i korthet:
Arrangeras varje år av Svenska Mässan i anslutning till Gothenburg Horse Show.
Startade 1992.
2016 var EuroHorse en av världens största hästmässor.
20 000 kvadratmeter stor mässyta, det vill säga två hektar, ungefär som en mindre hästgård.
Ca 220 utställare.
Publikrekord – 98 000 besökare 2013.
Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst och handlar för 2 500 kr.

LÄS MER OM EUROHORSE

För frågor kontakta:

Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse på Svenska Mässan,
tfn 031-708 80 67, e-post: klas.pettersson@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Relaterat material