Svenska Maskinmässan på Solvalla.  Foto: Anna Sigvardsson
Svenska Maskinmässan på Solvalla. Foto: Anna Sigvardsson

Succé för Svenska Maskinmässan

I lördags avslutades Svenska Maskinmässan efter tre dagar där alla landets ledande maskinleverantörer var samlade på ett ställe. MaskinLeverantörernas satsning på en egen mässa visade sig bli den framgång man hoppats på – det kom 11 740 besökare. – En riktig fullträff, vi har fått mycket uppskattning både från utställare och besökare, säger Christer Söderberg, ordförande MaskinLeverantörerna ML och vd Swecon Anläggningsmaskiner.

För nästan exakt ett år sedan släpptes nyheten om att MaskinLeverantörernas medlemmar gått samman och arrangerar branschens nya mötesplats - Svenska Maskinmässan på Solvalla - mitt i centrala Stockholm. Efter fem månader var succén ett faktum - mässan var slutsåld med cirka 100 utställare på 45 000 kvm monteryta.
– När vi planerade vår första branschmässa i Sverige så var vårt fokus att ge besökarna bästa möjliga upplevelse och jag anser att vi klarat av alla våra mål och på vissa punkter till och med överträffat vad vi förutsatt oss att göra, säger Björn Bäckström, vd MaskinLeverantörerna ML.
– Jag är mycket, mycket nöjd med resultatet av Svenska Maskinmässan 2016. Om man skall framhålla någon speciell för detta resultat så vill jag tacka vår arrangör Svenska Mässan och våra utställande medlemmar som tillsammans skapat detta lyckade arrangemang, avslutar Björn.

Från Svenska Mässan är man mycket nöjd, målet satt till 8 500 besökare slogs med råge.
– Vi har aldrig tidigare mött ett så stort intresse, både från utställare och besökare. Allt har gått över förväntan, säger Gabriel Börjesson, mässansvarig för Svenska Maskinmässan.

Maskinentreprenörerna (ME), landets ledande bransch- och arbetsgivarorganisation för maskinentreprenörer, ställde sig tidigt bakom Svenska Maskinmässan och anordnade utbildningar, inspirerande seminarier och en ungdomssatsning.
– Vi anser att Svenska Maskinmässan infriade förväntningarna och lite till. Inramningen och de fasta faciliteterna på Solvalla bidrog till en klar kvalitetshöjning av mässarrangemanget förutom att utställarna hade gjort allt för att visa upp sina produkter på bästa sätt. Utställningsområdet är större än man tror när man ser på det utifrån men samtidigt koncentrerat på ett riktigt bra sätt för besökarna. Detta var första gången för arrangemanget vilket ger en hel del förhoppningar för framtiden. En framtidsmässa, säger Hampe Mobärg, vd Maskinentreprenörna (ME).

Och så här tyckte några av besökarna och utställarna:

Fredrik Thygesson, Thygesson Entreprenad AB:
”Tveklöst den bästa entreprenadmässan man varit på inom Sverige! Helt klart värt att ta sig till från Malmö!”

Magnus Persson, ägare, VSM Entreprenad AB
”En fantastiskt fin mässa, koncentrerat område, bra organiserat, en riktig branschmässa, bra kvalitet på allt. Ser fram emot och hoppas denna mässa arrangeras om två år igen.”

Fredrik Holmquist, vd Maskinia - generalagent för Doosan och Case
”Succé för Svenska Maskinmässan 2016. Fantastiskt område med fina lokaliteter och kommunikationer. Rätt kunder… mässbesökare från vår bransch. Perfekta möjligheter till att visa upp våra fina produkter och göra affärer.”

Niklas Wiklund, vd Wiklund Trading AB
”Flera av våra kunder tyckte att det var bra att betydande nymaskinsleverantörer fanns på plats. Som utställare är vi supernöjda med montern, samtlig personal ifrån arrangören, alla hade en positiv och hjälpsam attityd. För vår del tycker vi att det är den bästa mässan i Sverige på flera år, kanske någonsin?”

Fakta Svenska Maskinmässan
Arrangerades den 2-4 juni 2016 på Solvalla, Stockholm.
U
tställare var Sveriges ledande leverantörer av mobila maskiner och redskap. Alla är medlemmar i MaskinLeverantörerna. Antal besökare var 11 740. Antal utställare ca 100 på en yta av 45 000 kvm.
Arrangör: MaskinLeverantörerna i samarbete med Svenska Mässan.

> LÄS MER OM SVENSKA MASKINMÄSSAN

För frågor kontakta:

Björn Bäckström, MaskinLeverantörerna, tfn 08-508 938 83,
E-post: bjorn.backstrom@maskinleverantorerna.se

Gabriel Börjesson, Svenska Mässan, tfn 031-708 82 21,
E-post: gabriel.borjesson@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år besöker cirka 1,8 miljoner mötesplatsen. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85