Internetkändisarna Filip Dikmen och Emil Andersson.

Svenska Mässan hackar sig in i studenternas vardag

Att ta studenten är en av livets höjdpunkter.
Men vad händer sedan?
Valmöjligheterna kring vidareutbildning och jobb är fler än någonsin tidigare. Samtidigt som det medför enorma möjligheter, så kan det också leda till stor osäkerhet hos en redan pressad grupp av ungdomar.
Där kommer Västsveriges största utbildningsmässa Kunskap & Framtid in i bilden. För att få fler att upptäcka mässan testar man år ett helt nytt grepp: internettrenden lifehacks.

– Både ungdomar och deras föräldrar är vana att söka och finna information på nätet. Men när det gäller livsavgörande frågor som högre studier så finns det vissa svar som inte går att Googla – det är för många faktorer som spelar in helt enkelt, säger Svenska Mässans marknadschef Susanne Hallencreutz.

#studentlifehacks – uppfinningar som förenklar livet som student
För att ytterligare belysa möjligheterna med mässan som unik mötesplats som ger svar på allt som hör studentlivet till satsar man på populära internettrenden lifehacks.
Till sin hjälp tar mässan svenska internetkändisarna Emil Andersson och Filip Dikmen som tillsammans har över 100 000 följare bland studenter och ungdomar i sociala medier. Under hashtaggen #studentlifehacks har Emil och Filip fått fria händer att kreera lifehacks skräddarsydda för att förenkla livet som student. Till kampanjen kopplas också en tävling där ungdomarna själva uppmanas att dela med sig av sina egna studentlifehacks.

– Ungdomar är kreativa, säger Susanne Hallencreutz. Vi räknar med att det kommer att komma in en hel del smarta men också helgalna bidrag. Det ligger trots allt åtråvärda Way Out West-biljetter i potten.

Högskolor, entreprenörer, förbund – och Petter
På mässan får besökarna möjlighet att komma nära studentlivet och ställa frågor direkt till representanter från bl a högskolor och universitet, vuxenutbildningar, YH-utbildningar, utländska skolor och förbund. På schemat står också inspirerande föreläsningar med entreprenörer, företagsledare och profiler som genom målmedvetenhet nått längre än de flesta. Till den sista kategorin hör bland andra hip hop-artisten Petter som är en av årets talare.

Biljetter
Ett besök på Kunskap & Framtid är kostnadsfritt för studerande upp till 25 år när biljett bokas via skolans studie- eller yrkesvägledare. Annars är priset 60 kr för ungdomar upp till 25 år och 100 kr för vuxna. Biljetten är giltig för återbesök alla dagar.

Fakta om Kunskap & Framtid den 10-12 november
Kunskap & Framtid är Västsveriges största utbildningsmässa som årligen lockar tusentals gymnasieungdomar, studenter, föräldrar och lärare till Svenska Mässan.
Här finns svar på allt som rör studier, jobb, arbetsmarknad, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering.

> LÄS MER OM KUNSKAP & FRAMTID

För frågor kontakta:

Susanne Hallencreutz, marknadschef, Svenska Mässan Mässor och Möten AB, tfn 031-708 87 51.
E-post: susanne.hallencreutz@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se