Susanne Hallencreutz, marknadschef för mässor och möten på Svenska Mässan. Foto: Anna Sigvardsson.

Svenska Mässan och Dagens industri inleder samarbete

Samarbetet mellan Svenska Mässan och Dagens industri inleds under hösten 2016 och omfattar innehållsutveckling och mediesamarbete för bl a Logistik & Transport-mässan och Elfackmässan 2017. Den gemensamma ambitionen är att samarbetet både skall fördjupas och förlängas.

Svenska Mässan ser samarbetet som ett viktigt och naturligt steg i att ytterligare stärka och utveckla positionen som en av Nordens ledande mässarrangörer.
– Liksom Dagens industri har vi en stark förankring i svenskt näringsliv och vi förväntar oss att samarbetet skapar synergieffekter som förstärker våra respektive produkter, säger Susanne Hallencreutz, marknadschef för mässor och möten på Svenska Mässan.

– Det blir viktigare att vara lyhörd och beredd att hela tiden se över sina affärer. Paketering och samlade erbjudanden blir en oslagbar kombination som oftast lockar helt nya kundgrupper och vidgar affärsmöjligheterna. Vi satsar mycket både på traditionella och annorlunda samarbeten med unika erbjudanden som skapar affärer för våra kunder, fortsätter Susanne.

– Vi på Dagens industri ser samarbetet som en naturlig utvidgning av de plattformar vi erbjuder idag säger Mathias Kallio, printchef på Dagens industri. Vi tror att vi kan förlänga och förstärka de mötesplatser Svenska Mässan har idag och tillsammans kan vi titta på nya områden.

Som enda mässarrangör i Norden har Svenska Mässan lyckats med åtskilliga samarbeten i skilda former med en rad olika partners som t ex SKL Sveriges Kommuner och Landsting, Riksidrottsförbundet, VGR Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Vinnova, Socialdepartementet och Näringsdepartementet.

– Jag skulle vilja säga att vi är unika och banbrytande i mässbranschen när det gäller olika former av samarbeten över gränserna. Dessa samarbeten är mycket viktiga för att utveckla och stärka våra mässor innehållsmässigt samtidigt som vi når nya och fler målgrupper, avslutar Susanne Hallencreutz.

Om Svenska Mässan-koncernen
Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år besöker cirka 1,8 miljoner mötesplatsen. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg.

Om Dagens industri
Dagens industri är Nordens största affärstidning med 302 000 dagliga tidningsläsare och 419 000 digitala besökare via dator, läsplatta och mobil. Med Sveriges främsta ekonomijournalister och analytiker levererar Dagens industri varje dag ett arbetsverktyg som är viktigt för att nå framgång i affärslivet, på finansmarknaden och privatekonomiskt. Dagens industri har cirka 150 anställda och en omsättning på cirka 750 miljoner kronor.

> LÄS MER OM SVENSKA MÄSSAN

> LÄS MER OM DAGENS INDUSTRI

För frågor kontakta:

Susanne Hallencreutz, marknadschef för mässor och möten, Svenska Mässan, tfn 031-708 87 51,
e-post: susanne.hallencreutz@svenskamassan.se
Mathias Kallio, printchef, Dagens industri, tfn 08-573 654 09, e-post: mathias.kallio@di.se