Svenska Mässan satsar 50 miljoner på Göteborgs lyxigaste festvåning

- Är det fest så är det..! Svenska Mässan gör en ny storsatsning för sitt hotell, Gothia Towers och för kongressanläggningen Göteborg Convention Centre. För drygt 50 miljoner kronor får festvåningen Estrad en helt ny och flexibel utformning, som innefattar både frukostmatsal och lunchrestaurang. - En nödvändig investering. Hotellet slår nya gästrekord och vi vill kunna erbjuda bästa service, säger Petter Ullberg, vice VD på Svenska Mässan. oo I juli månad i år hade Hotel Gothia Towers 40 366 övernattande gäster - drygt 1 300 per dygn. Det betydde nytt nordiskt rekord. För femte året i rad! - En fantastisk utveckling, som vi naturligtvis är väldigt glada för, säger Petter Ullberg. - Men hotellet fylls inte bara under sommaren, beläggningen på årsbasis ligger runt 70 procent. Det innebär bl a ett enormt tryck på våra restauranger. oo Den nuvarande frukostrestaurangen, Eden, tar 360 gäster - vilket förstås är i minsta laget när gästantalet är runt eller över tusen. - I helrenoverade Estrad, som blir hotellets ordinarie frukostmatsal, ska vi med lätthet kunna ta det dubbla antalet. Kapaciteten blir uppemot 900 sittande gäster. När vi har över tusen gäster kan vi komplettera med Eden, säger Petter Ullberg. - Tack vare en smart, flexibel planlösning ska nya Estrad också användas som lunchrestaurang till våra konferens- och kongressgäster samt festvåning med bar och scen. Här ska man t ex i princip kunna spela musik hur högt som helst, lokalens placering gör att man inte stör övriga hotellgäster. oo Estrad, som hittills fungerat som matsal vid större evenemang, ligger i andra våningen av "Högmässan" med utsikt mot Korsvägen och Skånegatan. Ombyggnaden som görs av Skanska börjar i november och ska vara klar lagom till TUR-mässan i mars 2006. Den kostnadsberäknas till drygt 50 miljoner kronor. Förutom en komplett ny inredning skapas bl a ett toppmodernt restaurangkök i full skala, nya toaletter, handikapphissar, en ny ventilationsanläggning, panoramafönster från golv till tak, en ny fasad och en ny inre gångväg och entré mot hotellet och Göteborg Convention Centres reception. oo För inredning och design står den norske arkitekten Lars Helling, som bl a också ligger bakom Gothia Towers lobby och topprestaurang Heaven 23. - Estrad har ett fantastiskt läge. Genom de nya panoramafönstren ska gästerna kunna se ut över staden, folkmyllret och trafiken, som en teater. Samtidigt fungerar de åt andra hållet, utifrån ser man att det sker något spännande, särskilt på kvällen, säger Helling. Med hjälp av skjut- och vikväggar delas lokalen in i fyra delar, som gör det möjligt att arrangera tre olika banketter samtidigt. - Genom rumsindelningen uppnår man också en intimitet, säger han. oo Lokalen får en påkostad armatur, som möjliggör olika scenarier och flexibla ljusstyrkor. - Till frukost och lunch vill man kanske ha det lite ljusare, men kanske lite dunklare på kvällen. Man kan också anpassa ljuset till årstiderna, förklarar Helling. Inredningen går i grått och svart. Massiv ekparkett i golvet, träpaneler av svartbetsad ask på väggarna. Från taket ska det hänga transparanta, vita textilier som ska filtrera ljuset från panoramafönstren. oo Vid lunchserveringen till GCC:s konferensgäster kommer ett buffetsystem att användas där ett antal mobila buffetvagnar rullas in som ska erbjuda gästerna en rik variation. Här finns också ett showkök, där kockar kan visa sina färdigheter och servera gästerna direkt. För festkvällarna skapas bl a en höj- och sänkbar scen, som kan rymma en större orkester. Och mitt i nya Estrad placeras en enorm cocktailbar - i svart gummi! - Det är ett material jag gillar. Jag tror det kommer att bli spektakulärt, säger Helling. Vill du veta mer? Ring Petter Ullberg, tfn 031-750 88 00, Jenny Edh, marknadschef Hotel Gothia Towers, tfn 031- 750 88 57 eller Lars Helling, arkitekt, 0047-92 25 42 73.

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85