Svenska Mässan söker ny VD

Ledigt: ett av Göteborgs, och Sveriges, mest spännande jobb.
Det är ett stort tomrum som ska fyllas. Lennart Mankert har alltsedan 1988 utvecklat Svenska Mässan till en av Europas ledande mötesplatser. Nu tackar han, med ålderns rätt, för sig.

•• Processen med att hitta en efterträdare har börjat och VD-skiftet på Svenska Mässan väntas äga rum under våren 2010. Då har Lennart Mankert, 62, varit VD och koncernchef i 22 år.

- Jag har och har haft det roligaste jobbet man kan tänka sig, säger han själv.
- Att vara chef för Svenska Mässan innebär att hela tiden ställas inför nya utmaningar. Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet, man tvingas ofta till kreativa lösningar.

•• Roger Holtback är styrelseordförande i Svenska Mässan Stiftelse:
- Det har varit lätt och stimulerande att jobba med Lennart. Jag har hela styrelsen bakom mig när vi tackar honom för ett strålande jobb och allt han har gjort, framförallt för att utveckla mötesplatsen Göteborg.
- Genom tillkomsten, under Lennarts tid, av bl a Kongresshallen, Expohallen och Hotel Gothia Towers har Svenska Mässan definitivt tagit hand om taktpinnen inom den nordiska mötesbranschen och gjort Göteborg till en av Europas mest attraktiva evenemangsstäder.

•• Holtback understryker Svenska Mässans växande betydelse för Göteborg:
- Under Lennart Mankerts tid som VD har Svenska Mässan blivit motorn för affärsturismen till Göteborg, konstaterar han.
- Mässan står idag för ca 25 procent av den totala inresande turismen och bidrar till över 1300 arbetstillfällen i Göteborg. Effekterna för det lokala näringslivet är 2,2-2,5 miljarder kronor årligen. Alltså tre gånger mer än Svenska Mässans egen omsättning. Det imponerar.

•• Styrelsen har beslutat att annonsera ut jobbet och engagera ett rekryteringsföretag. Den nye VD:n söks både externt och internt.
- Ser vi tio år framåt blir vårt läge vid Korsvägen ännu mer intressant. Då lär Svenska Mässan ha den bästa placeringen i Norden, säger Lennart Mankert.

Han tänker på Västlänken runt Göteborg, med den planerade stationen vid Korsvägen.
- Då blir det möjligt att gå ut genom vår entré, sätta sig på ett tåg och vara i Köpenhamn två timmar senare. Eller fortsätta till Hamburg, ytterligare två timmar, via den nu beslutade Fehmarn-Bält-bron. Dessutom kan vi då ha höghastighetståg till Landvetter-Borås-Jönköping och nå Stockholm på två timmar.
- Onekligen ett spännande framtidsperspektiv, som borde inspirera min efterträdare.

Vill du veta mer? Ring Lennart Mankert, VD Svenska Mässan,
tfn 031-708 80 10 eller Roger Holtback, tfn 031- 10 70 90.

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85