Henrik Edman, affärschef Svenska Mässan, och Peter Örn, ordförande i kommittén Demokratin 100 år.

Svenska Mässan undertecknar Deklarationen för en stark demokrati

Deklarationen för en stark demokrati tar avstamp i att Sveriges demokrati fyller 100 år och samlar aktörer som vill bidra till att den svenska demokratin står sig stark även i framtiden.

Genom att underteckna deklarationen åtar sig Svenska Mässan att under 2020–2021 bidra till att uppmärksamma och stärka demokratin, bland annat genom insatser på arrangemangen Kunskap & Framtid och Kvalitetsmässan.

– För oss har demokrati alltid varit en viktig del av våra mötesplatser, säger Henrik Edman, affärschef inom Mässor och Möten på Svenska Mässan. Vi vill gärna uppmärksamma att Sveriges demokrati fyller 100 år och självklart bidra på alla sätt vi kan till att stärka demokratin nu och i framtiden. Detta lyfter vi bland annat fram på våra mässor för offentlig sektor.

Kunskap & Framtid samlar årligen ca 10 000 gymnasieungdomar och unga vuxna som söker information om framtida studier och karriär. Svenska Mässan avser att använda arrangemangen 2020 och 2021 som en plattform för att sprida kunskap om demokrati och stärka ungdomars engagemang för demokratiska fri- och rättigheter.

Kvalitetsmässan är Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling. Den arrangeras nästa gång hösten 2021 och Svenska Mässan kommer att bjuda in till ett flertal samtal om demokrati i programmet.

– Det är mycket glädjande att Svenska Mässan skriver under Deklaration för en stark demokrati. Det är genom dialog, möten och samtal som vi utvecklas som samhälle och demokrati, och här fyller Svenska Mässan en enastående viktig och ansvarsfull roll med sin förmåga att nå ut till och samla många människor, säger Peter Örn, ordförande i kommittén Demokratin 100 år.

Om deklarationen
Deklarationen för en stark demokrati är framtagen av kommittén Demokratin 100 år och är en del i kommitténs arbete med att etablera den nationella samlingen Vår demokrati – värd att värna varje dag. De aktörer som antar deklarationen tar ställning för vårt demokratiska styrelseskick och demokratins grunder och tar avstånd från diskriminering, extremism, främlingsfientlighet, korruption och rasism.

Läs mer om kommitténs arbete på www.vardemokrati.seFacebook eller LinkedIn.

Offentlig sektor inom affärsområdet Mässor & Möten på Svenska Mässan arrangerar Kvalitetsmässan, Nordiska Skolledarkongressen, Kunskap & Framtid och Persontrafik.

För mer information, kontakta:
Henrik Edman
, affärschef inom Mässor och Möten på Svenska Mässan
henrik.edman@kvalitetsmassan.se

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.