Tre finalister utsedda till SveaPriset

Tre finalister utsedda till SveaPriset

Nu har tre innovationer inom eHälsa slutnominerats till SveaPriset 2021. Syftet med priset är att stimulera IT-innovationer som förnyar och förbättrar svensk vård och omsorg.

SveaPriset instiftades 2007 och belönar den bästa innovationsidén inom eHälsa. Priset uppmärksammar innovativa lösningar för eHälsa som bidrar till effektivitet och kvalitet inom hälso- och sjukvården, tandvården, omsorgen och socialtjänsten.

Efter en nomineringsprocess där de tävlande presenterat sina projekt vid en hearing och tagit fram tidssatta genomförandeplaner, har nu tre finalister valts ut.

Finalisterna är:

• Boneprox kopplar ihop tandvård och sjukvård
  • Individuella patientöversikter (IPÖ)
  • Införandet av en innovativ digifysisk vårdkedja för screening av Familjär Hyperkolesterolemi

Vinnaren utses av en jury som representerar viktiga kompetensområden inom vård, omsorg, eHälsa och innovation. Priset delas ut på Kvalitetsmässan den 7 mars 2022 och består av en glasskulptur, designad av konstnären Kjell Engman, samt 100 000 kronor.

De tre innovationerna kommer att presenteras i ett gemensamt seminarium under Kvalitetsmässan. Vinnaren tillägnas dessutom ett eget seminarium.

OM DE NOMINERADE BIDRAGEN:

Boneprox kopplar ihop tandvård & sjukvård
Genom patenterad AI-analys av helt vanliga tandröntgenbilder kan Boneprox identifiera riskpatienter för systemsjukdomar som benskörhet i ett tidigt skede, och på så sätt förebygga framtida frakturer. Lösningen kopplar ihop tandvården med sjukvården vilket också bidrar till en förbättring av folkhälsan. Som patient får man bättre kontroll över sin egen hälsa och kan på så sätt genom enkla, förebyggande motåtgärder som motion, varierad kost eller medicinering fortsätta leva sitt liv som vanligt.

Individuella patientöversikter (IPÖ)
Individuell patientöversikt (IPÖ) i cancervården möjliggör insamling och visualisering av uppgifter om den enskilde patienten. All data/registrerade uppgifter visualiseras i en översiktsbild, vilket på ett snabbt och överskådligt sätt ger information om patientens status, sjukdom och behandling. Detta effektiviserar förberedelse inför möte med patient och inför interna möten där behandling diskuteras. Informationen i IPÖ kan även användas för utveckling, forskning och för att främja jämlik vård.

Införandet av en innovativ digifysisk vårdkedja för screening av den ärftliga blodfettssjukdomen Familjär Hyperkolesterolemi
Familjär Hyperkolesterolemi (FH) är en ärftlig blodfettssjukdom som ger förhöjda blodfetter och kraftigt ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom. Risken kan effektivt minskas med förebyggande behandling. Med dagens ineffektiva arbetssätt för att hitta FH-patienter har endast få diagnosticerats och majoriteten saknar behandling. Vår innovation är en digifysisk vårdkedja för effektiv FH-screening i grupper med hög risk att vara drabbade och möjliggör att fler patienter kan hittas och behandlas.

Juryn för SveaPriset 2021:
Maja Fjaestad (juryns ordförande), statssekreterare Socialdepartementet
Fredrik Lennartsson, direktör Sveriges Kommuner och Regioner
Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision
Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet
Anna Lefevre Skjöldebrand, vd Swedish Medtech
Erik Höglund, avdelningschef Socialstyrelsen
Jonas Hampus, styrelseledamot Föreningen Sveriges Socialchefer
Sofia Rydgren Stale, ordförande Sveriges Läkarförbund
Anders Brinne, områdesledare precisionshälsa Vinnova
Henrik Edman, direktör Kvalitetsmässan
Hanna Lobosco (juryns sekreterare), kansliråd Socialdepartementet

Bakom SveaPriset står Föreningen Sveriges Socialchefer, Socialdepartementet, Socialstyrelsen, Swedish Medtech, Sveriges Kommuner och Regioner, Sveriges Läkarförbund, Vinnova, Vision, Vårdförbundet och Kvalitetsmässan.

Läs mer om SveaPriset på www.kvalitetsmassan.se.

Kvalitetsmässans syfte är att stimulera utvecklingen av Sveriges offentliga verksamheter och det svenska samhället i riktning mot ökad kvalitet och effektivitet. Genom att uppmärksamma förebilder och goda exempel, presentera väl arrangerade seminarier, intressanta talare och aktuella ämnesområden, ska Kvalitetsmässan vara den viktigaste mötesplatsen för alla som arbetar inom offentligt finansierade verksamheter.

Kvalitetsmässan äger rum den 7–9 mars 2022 på Svenska Mässan.

För mer information, kontakta:
Henrik Edman, direktör Kvalitetsmässan
henrik.edman@kvalitetsmassan.se

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.