Trefaldigt rekord på Vitalis!

Trefaldigt rekord på Vitalis!

Vitalis, som avslutades igår torsdag, slog alla rekord.
Fler konferensdeltagare, fler utställare och fler medverkande totalt än någonsin tidigare. Och utställarna är lyriska:
- Vi hade ett galet tryck i montern, säger Linnéa Stålhammar på ”App-Akuten”.

Efter tre intensiva dagar på Svenska Mässan i Göteborg, står det klart att Vitalis befäster sin ställning som Skandinaviens ledande eHälsomöte:
Konferensen samlade 1 660 delegater och 3 630 medverkande totalt. I båda fallen rekordnoteringar och en ökning med 13% mot året innan. På mässan deltog 118 utställare, också det rekord.
Maria Sterner, mässansvarig för Vitalis, förklarar framgången:
- Vi har lyckats fånga de angelägna och brännande frågorna och, helt enkelt, fått ihop ett fantastiskt bra program.
Hon nämner särskilt de kliniska satsningarna med tre välbesökta heldagsspår kring Medical Imaging, vårdförlopp och primärvård.
- Och så har vi satt ökad fokus på skandinaviskt samarbete kring eHälsa: i år var Danmark partnerland, även Norge gjorde en stor mässatsning.

Så här tyckte några utställare:

“Vi har varit med på Vitalis i flera år, men årets mässa var den bästa hittills! Vi levererar lösningar för lagring, delning och visning av medicinsk multimedia med Sectras VNA som plattform. Heldagskonferensen kring Medical Imaging ökade intresset för t ex vår lösning för digital patologi och integrerad diagnostik. Vi hade rekordmånga besökare och har gott hopp om flera nya kunder bland landsting och sjukhus.”
(Nadina Gurdic, Sectra Sverige)

“Vi utformade vår monter som en akutmottagning, App-Akuten. Responsen blev enorm, vi hade stundtals ett helt galet tryck! Vi ville visa alla inom vården att appar och mobila lösningar finns här och nu. Det gjorde vi bl a genom skarpa demonstrationer, ihop med partners som Gnosco och Ilab. Detta var första gången vi var med på Vitalis, men definitivt inte sista!”
(Linnéa Stålhammar, Atea Sverige)

“Vi hade sex partners med i vår monter, som bl a visade hur de utför vård på distans med våra molntjänster. För oss var huvudsyftet på Vitalis att skapa brand awareness. Och det kändes att vi nådde ut till helt rätt besökare.”
(Joakim Nordström, Microsoft)

“Ni svenskar är inte vana vid robotar inom vård och omsorg, i Danmark är det mycket vanligare. Vi fick ett mycket positivt mottagande när vi introducerade våra robotar på årets Vitalis. Vi knöt flera intressanta kontakter, bl a med vårdcentraler och äldreomsorg. Robotar underlättar kommunikationen på flera plan och kan fylla en stor funktion, inte minst för att höja livskvaliteten för vårdtagare. Vi är mycket nöjda och tänker ställa ut nästa år igen.”
(Truls Busch-Christensen, Blue Ocean Robotics)

De fick Vitalis-stipendiet
Årets Vitalis-stipendium delades mellan två ansökningar:
Lina Westman och Niklas Zar från Region Jönköpings län belönades för “Vårdförloppet”, ett IT-stöd inom cancervården som automatiskt flyttar relevanta journaldata till en digital patientöversikt. Ledtiderna kortas, kontrollen ökar och patienten får en tydligare återkoppling.
Sara Salegård, Skövde kommun, belönades för en kommunikationslösning med e-tjänster inom den gemensamma socialjouren i Skaraborg. Resultatet är en effektivare handläggningsprocess, säkrare hantering av känslig information och snabbare insatser för den som är i akut behov av hjälp!

Vitalis är Nordens ledande och största mötesplats inom eHälsa - utveckling av vård och omsorg genom IT. Mötesplatsen arrangeras varje år och samlar över 3 500 deltagare under tre dagar och erbjuder kompetensutveckling med mer än 170 föreläsningar. Dessutom en utställning där leverantörerna visar sina produkter och tjänster. Här pågår diskussionen om vårdens och omsorgens framtid och om hur visioner blir verklighet.

> LÄS MER OM VITALIS

För frågor kontakta: Maria Sterner, affärsansvarig för Vitalis på Svenska Mässan, tfn 031-708 82 35.
E-post: maria.sterner@svenskamassan.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år besöker cirka 1,8 miljoner mötesplatsen. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,6 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56