TUR 2010 Svenska Mässan, Göteborg 25 - 28 mars 2010

Journalister och fotografer från press/radio/TV inbjuds till Svenska Internationella
Rese- och Turistmässan, TUR 2010, på Svenska Mässan, Göteborg.

TUR är Nordens ledande turist- och resemässa. Det är mötesplatsen där den skandinaviska resebranschen varje år möter leverantörer från 100-talet länder, för att skapa kontakter och göra affärer. TUR är dessutom en informationskälla om resor och destinationer mm. för den västsvenska reseintresserade allmänheten.

Program onsdag den 24 mars:
Kl 12.00 Press Centre öppnar för ackreditering

Kl 17.30 Presskonferens TUR 2010, Plats: Lokal J1
På presskonferensen kommer vi att presentera flera intressanta nyheter som rör bland annat:

• TUR 2010, nordens ledande turist- och resemässa, inklusive BookTUR, Meetings@TUR och satsningen på etik i resebranschen, presenteras av Per Magnusson, biträdande mässansvarig för TUR.

• Hur ska Sverige bli ett attraktivt resmål för alla? Besöksnäringens strategidokument, presenteras av Mats Hult, VD SHR och Magnus Nilsson, ordförande Svensk Turism AB.

• Blir 2010 året då mobilt Internet slår igenom inom besöksnäringen? Resultat från bred konsumentundersökning presenteras av Martin Karlsson, Turismens Utredningsinstitut och Roy Ismael, Reseguiden.se.

• Satsningen på TUR, ANTOR, Association National Tourist Offices Representatives in Sweden.

Kl 19.00 Welcome Reception med tilltugg och dryck i Kongresshallen

Förhandsanmälan till presskonferensen skickas till press@svenskamassan.se

Pressprogram kommer att finnas i Svenska Mässans Press Centre och presenteras också på www.tur.se

Ackreditering
Intresset från media är stort. För att skapa bra arbetsmöjligheter för representanter för media har vi skärpt reglerna för ackreditering. Ackrediteringen gäller endast arbetande press. Presskorten skickas ut till anmälda journalister före mässan.

För att få presskortet tillsänt i förväg måste anmälan vara oss tillhanda före den 12 mars.
Anmälningar efter den 12 mars kan ej förregistreras. Ackreditering sker då i Press Centre fr.o.m 24 mars kl 12.00.

Du som ackrediterar dig får presskortet per post cirka en vecka innan mässan öppnar, till den uppgivna adressen. Presskortet ska tas med till mässan och visas upp i Press Centre eller i övriga mässentréer.

Press Centre
Press Centre är beläget på plan 2 med ingång via huvudentrén. Presscentret är utrustat med arbetsplatser för journalister med datorer, skrivare, fax, kopiator, TV och video, OH-projektor och telefoner. Här finns också pressmaterial från utställarna, information om TUR 2010 samt pressprogram.
Press Centre har tel. 031-708 85 50 och fax 031-708 84 52.

Press Centre har följande öppettider:
Onsdag 24 mars kl. 12.00-19.00
Torsdag 25 mars kl. 08.00-19.00
Fredag 26 mars kl. 09.00-18.00
Lördag 27 mars kl. 09.00-18.00
Söndag 28 mars kl. 10.00-17.00

Behöver ni fotografhjälp kan vi rekommendera Jorma Valkonen, som ni säkrast tar kontakt med före mässan, tel. 0705-33 11 67. Från den 26 mars finns pressbilder att hämta på www.tur.se under fliken För press. Bilderna är fria för publicering.

OBS! Vår presservice riktar sig till den arbetande pressen, som vi med glädje försöker hjälpa på alla sätt. På begäran av våra utställare och samarbetspartners ackrediterar vi inte annonssäljare eller säljare av reklamtext och TV-medverkan.

Välkommen till TUR 2010!

SVENSKA MÄSSAN