TUR 2012 - En helt ny upplevelse!

TUR 2012

En helt ny upplevelse!

Årets TUR är densamma som tidigare. Men helt annorlunda.

– Vi har förändrat konceptet i grunden: skapat en effektivare mötesplats och en mässa i tiden, säger Per Magnusson, mässansvarig.

Årets TUR, som arrangeras 22–25 mars på Svenska Mässan i Göteborg, presenterar precis som tidigare år ett enormt utbud och utställare från världens alla hörn.

Men där slutar likheterna.

Det mesta är nytt på TUR 2012: nya sätt ställa ut, nya sätt att sälja och medverka som sponsor, innovativa lösningar för att nätverka och underlätta affärsmöten, satsning på debatter och seminarier i egen regi, nya öppettider, nya publika satsningar, m m, m m.

– Vår ambition har varit att vässa mässan, säger Per Magnusson.

– Årets TUR är resultatet av ett genomgripande förändringsarbete, som pågått i ett och ett halvt år. Vi hoppas att alla, både utställare och besökare, ska uppskatta allt det nya, men ändå känna igen sig.

Global Point – mötesplats mitt i mässan
Ett helt nytt sätt att medverka som utställare lanseras på årets TUR.

Genom att hyra ståbord eller sittgrupper i Global Point kan företag till låg kostnad ställa ut under ett tretimmarspass. Eller, om man så vill, flera boka flera pass.

Global Point är en cirkelrund, 300 m2 stor lounge mitt i C-hallen, inredd i sektioner med ståbord, matbord och bekväma sittgrupper.

Networking Day
Utöver alla nyheter under själva mässan introduceras även Networking Day 21 mars.

Programmet består av en rad nätverksskapande aktiviteter och en framtidsdebatt, FuTURe, med flera tunga namn i branschen.

Även TUR:s satsning på ”speeddating”, Connect, som sammanför köpare med leverantörer/utställare, får i år utökad tid och äger rum under Networking Day.

Seminarier i egen regi
För första gången gör TUR en seminarieserie i egen regi, förlagd till Trade Days.

Totalt sex seminarier i aktuella och angelägna ämnen, kring alltifrån viktiga trender i branschen och ny teknologi till affärer med Kina, kommande EU-regler och den växande gayturismen.

– Det här är en kontroversiell fråga. Vi vet att det finns kritiska röster som menar att det drar folk från mässgolvet. Samtidigt vill vi att TUR, som mötesplats, ska ge ny kunskap och höja kompetensen, säger Per Magnusson.

– Vi ser det som ett test. De reaktioner vi får i år kommer att påverka den framtida inriktningen av TUR.

MatchmakingApp
En unik tjänst för att boka möten får premiär på årets TUR.

MatchmakingAppen, med en rad sökfunktioner, ger en oslagbar överblick över alla som finns på plats och ska underlätta för utställare och fackbesökare att hitta varann.

Så här funkar det: när man registrerat sig online får man ett mejl, som ansluter till matchmaking-funktionen. Där ombeds du skapa en personlig profil och lägga in en uppdaterad almanacka för mässdagarna.

– På så vis signalerar du samtidigt när du är ledig, förklarar Per Magnusson, som ser appen som ett kraftfullt verktyg för att effektivisera affärsmöten under TUR.

För de som vill träffas på en neutral plats skapas Meeting Point, en mötesmiljö med ett trettiotal småbord, på mässans bottenplan.

Branschens bibel – gratis!
“Who-Is-Where“ brukar kallas resebranschens bibel.

Den innehåller 3 000 företag i 40 kategorier. En ovärderlig hjälp för alla som jobbar inom rese- och turistindustrin. Sedan några år tillbaka är WIW en nätbaserad söktjänst, som du når via mässans hemsida www.tur.se.

Priset har varit 499 kr, men lagom till årets TUR blir tjänsten annonsfinansierad och kostnadsfri att använda.

– Eftersom WIW är ett ovärderligt instrument hoppas vi på många användare, säger Per Magnusson.

Flexibel sponsring
På årets TUR kan sponsorer “pinpointa” sin målgrupp.

Istället för att köpa in sig på hela mässan, ett stort åtagande, har sponsorer kunnat teckna enskilda dagar och programpunkter – och på så sätt exponera sig mot just det segment man vill nå.

Sponsorschemat inför årets TUR ser ut så här: Polska Statens Turistbyrå – Welcome Reception & Public Days,  Reseguiden – framtidsseminariet FuTURe, Liseberg – Trade Day torsdag 22 mars, Göteborg & Co – Trade Day torsdag 22 mars, Gotosweden – Trade Day fredag 23 mars.

Polen satsar stort
Polen är både officiell sponsor och en av de största utställarna på TUR.

Satsningen hänger samman med att Polen, tillsammans med Ukraina, arrangerar fotbolls-EM i juni och väntar ovanligt många turister från Sverige och Danmark, som båda kvalificerat sig för mästerskapet. 60 000 biljetter har sålts till skandinaver.

– Årets TUR är ett fantastiskt tillfälle att visa allt vårt land kan erbjuda, säger Marta Wozniak på Polska Statens Turistbyrå.

Tre publikdagar
Helt nytt för i år är att TUR utökar antalet publikdagar från två till tre, genom att öppna för allmänheten redan på fredag 23 mars kl 14.00.

Samtidigt introduceras en  mycket förmånlig flerdagsbiljett (gäller fre–sön): 180 kr för vuxen och 90 kr för ungdom. Motsvarande dagsbiljett kostar 130 kr resp 60 kr.

Deals – oemotståndliga erbjudanden
Den som besöker TUR på publikdagarna får i år inte bara inspiration, tips och idéer. Man kan också göra klipp! Varje dag plockar utställarna fram ett begränsat antal Deals, till verkliga fyndpriser: resor, hotellövernattningar eller andra erbjudanden.

Alla erbjudanden läggs ut på hemsidan www.tur.se men kan bara köpas på mässan, enligt principen först till kvarn.

Publika satsningar
På lördag och söndag görs en stor barnsatsning, med hoppborg, studsmatta och SkattTURen, en skattjakt bland montrarna med fina priser till dem som lyckas bäst.

En annan storsatsning är underhållningen från Stora scenen som pågår nonstop under helgen. Medverkar gör bl a Ingvar Oldsberg, Claes Månsson, Thomas Pettersson, Galenskaparna/After Shave, Chanon och Chamber Jazz Trio.

På Lilla scenen blir det spännande reseföredrag och presentationer av fjärran resmål.

Fakta/TUR

TUR 2012 har samlat 700 utställare, representerande 600 företag, från 78 länder. Mässans nettoyta är 10 000 m2. Störst på hela mässan är Södra Bohuslän med hela 322 kvm, därefter kommer Turkiet på 264 kvm, Spanien på 242 kvm, Italien på 209 kvm, Tyskland på 180 kvm, Grekland på 165 kvm och Polen på 122 kvm.

TUR 2012 arrangeras i samverkan med Antor, Visit Sweden, Pata, RTS, FörTur, SHR och SRF. Travel News är mediapartner.

TUR 2012 håller öppet: tors 22 mars kl 9–18 (endast fackbesök), fre 23 mars kl 10–18 (fackbesök, fr o m kl 14 även öppet för allmänheten), lör 24 mars kl 9–18, sön 25 mars kl 10–17.

Nästa TUR arrangeras på Svenska Mässan 21–24 mars 2013.

Vill du veta mer? Ring Per Magnusson, mässansvarig för TUR på Svenska Mässan, tfn 031-708 86 76. Mer information finns på www.tur.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85