Ungas roll i mediebruset – konsumenter eller medborgare?

Att förstå hur media fungerar är en mänsklig rättighet, enligt både FN och Unesco som skapat en global läroplan i ämnet.

Meg13 tar frågan vidare med tre programpunkter som fokuserar på barns och ungas medieanvändande och mediekunskap.

I dagens föränderliga medievärld omges vi alla av mer information än någonsin. Det är lätt att gå vilse i passivt och okritiskt konsumerande och det krävs ökad kunskap om hur man ska förhålla sig till utbudet. Det gäller inte minst för alla unga. Därför satsar Meg13 på just denna grupp i tre intressanta programpunkter:

• Fredagen den 8 mars berättar mediepedagogerna Fredrik Holmberg och Johan Holmberg om sitt arbete med att utarbeta läromedel till den svenska versionen av FN:s och Unescos globala läroplan för medie- och informations­kunnighet. Under 2013 lanseras den svenska översättningen, som tagits fram på Nordicoms initiativ, i samarbete med SFI, Skolverket, Statens Medieråd och Svenska Unescorådet.

• Samma dag diskuterar forskare från bl.a. Malmö högskola och Södertörns högskola om dagens medieanvändare är tillräckligt kompetenta, och hur skolan kan gå till väga för att skapa kritiskt tänkande medborgare som är en förutsättning för det demokratiska samhället. Att utveckla demokratisk kompetens är en viktig del av skolans uppdrag.

• Barnen kan också fungera som vägvisare i den nya tidens medielandskap. De är snabba på att ta till sig förändringar. Hur kommer detta att påverka utbudet för barn? SVT har länge varit den dominerande aktören när det gäller barn-tv, men frågan är om barnen hittar dit i framtiden. Hur ska public service utvecklas för att nå morgondagens unga? Rapports Filip Struwe leder en panel med bland andra Malin Ströman, produktägare på Barnkanalens webb, Kristina Colliander, programchef barn, SVT, och Johan Grafström, redaktionschef för barnavdelningen på UR.

Läs mer om programmet och alla medverkande på www.meg.se och följ Meg på Facebook och Twitter.

För mer information, kontakta:
Åsa Bernlo, ansvarig för Meg
031-708 84 31, ab@meg.se

Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef
031-708 84 05, bje@bokmassan.se

Meg är en nordisk mötesplats där såväl etablerade branschaktörer som en allmänintresserad publik kan mötas, öka sina kunskaper, utbyta idéer, utveckla affärer, underhållas, utmanas och bli överraskade. Meg13 hålls 7–8 mars 2013 på Svenska Mässan i Göteborg.

Ungas roll i mediebruset – konsumenter eller medborgare?

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85