Automässan 2020

Urstark Automässa med över 17000 besök

Över 17 000 besök under fyra mässdagar, 280 utställare på 14 300 kvadratmeter, besökare från 59 olika länder och utställare från 17 nationer.

Automässan befäster sin position som norra Europas största och starkaste affärsdrivande mötesplats för bilbranschens service- och eftermarknad.

– Vilken mässa, summerar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossister Förening, SBF, som tillsammans med Fordonsverkstadsutrustarna, FVU, är Automässans huvudmän.

Årligen omsätter den svenska service- och eftermarknaden cirka 60 miljarder kronor fördelade på arbete, bildelar, tillbehör, däck- och fälg samt fordonsverkstadsutrustning och -tjänster. För branschen är Automässan som arrangeras vart tredje år av Svenska Mässan i Göteborg den naturliga mötesplatsen när det ska göras affärer, mötas kunder och nätverkas samt kompetensutvecklas. Mässan har en unik ställning.

Bildelsgrossisten ABR/Huzells är mycket nöjda med det gemensamma deltagandet under Automässan 2020.

– För oss handlar mässdeltagandet inte så mycket om försäljning, utan det handlar mer om att upprätthålla kontakter med kunder och leverantörer, inleder Olle Boréus på ABR/Huzells.

Han berättar att de var med på den senaste Automässan, medan de endast var besökare med kunder på mässan 2014.

– Men i år har vi två montrar – dels den med ABR/Huzells, dels den med vårt belysningsbolag – Awimex. Vi har också satsat på en middag på torsdagskvällen för 150 kunder på Universeum – ”dinner with fishes”!

Däcksdistributören NDI är på plats för att presentera sina Toyo-däck och den egna däckkedjan Superdäck. En kedja med 106 verkstäder i Sverige och 400 i hela Skandinavien.

– En bra och trevlig mässa där vi har träffat kunder och kolleger i branschen. Det är många och långa dagar, men kul, konstaterar Jonas Lundh på NDI.

Han berättar att de har tagit dagarna som de har kommit i mässmontern.

– Vi har hittat en del framtida kunder och vi har även haft bra möten med eventuella nya medlemmar i vår egen kedja – Superdäck, berättar han.

För fordonsverkstadsutrustaren Preqas är mässan en del av det långsiktiga varumärkesarbetet. Företaget har funnits sedan 1933 och hetat BIMA .Medan vid den allra senast Automässan var namnet Opus.

– Det har gått strålande, både ölen och korven har tagit slut. Vi har haft en superbra VIP-kväll, berättar Ove Johansson på Preqas.

– Automässan betyder väldigt mycket för oss eftersom här kan vi visa våra muskler. Vi har hela paket på plats eftersom även JB Bilteknik är med, tillägger kollegan Dennis Andersson och understryker hur viktigt det personliga mötet är och vikten av det i en långsiktig kundrelation.

– Det är fantastiskt viktigt att vi får komma ut och träffa nya och gamla kunder. Vi som är på plats har fullt upp hela tiden, fortsätter Dennis.

Beonode är ett utvecklingsbolag inom bilbranschen med tjänster för fordonsverkstäder. Med deras tjänster kan man både spara tid och öka försäljningen av tilläggsarbeten.

– Mässan har varit bra. Vi har mött fler kunder och presumtiva kunder än förväntat, förklarar Beonodes Mikael Bjurek.

– Viktigt för oss är att möta befintliga kunder, men vi har också skapat många nya kontakter som vi kommer att återkoppla till. Det är intressant med alla besökare och utställare utanför Sveriges gränser.

Sammantaget upplevs Automässans affärsnytta som mycket stor för deltagande företag och organisationer. Redan talas det om ”nästa gång som vi möts”.

– Nu ser vi fram emot Automässan 2023 och då kommer förmodligen bilbranschens megatrender som elektrifiering, uppkopplade och autonoma fordon samt nya affärsmodeller för ägande och bruk av bilar har fått ännu större betydelse, spår Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Automässan hos Svenska Mässan.

Automässan arrangeras nästa gång 18 – 21 januari 2023 på Svenska Mässan i Göteborg.

För mer information kontakta:

Anna Lena Friberg, Affärsansvarig Automässan
annalena.friberg@svenskamassan.se